جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اثر سازنده و نقش شوینده و زنگارزداى نماز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در برخى از آیات و روایات در قالب مثال و تشبیه معقول به محسوس، به این نکته‏ى ظریف تربیتى و اصلاحى توجه داده شده است، که اگر گناه و حق‏کشى و ستم به خود و دیگران بسان زخم‏هایى است کارى که بر روح و جان انسان مى‏نشیند، و آن را مجروح و مصدوم و گاه علیل و ذلیل و زمین‏گیر مى‏سازد، نماز واقعى داروى شفابخش این زخم‏هاى دردناک و کشنده است، و نیایش راستین مرهمى است که اثر مخرب آن را بهبود مى‏بخشد و یاد خدا زنگارهاى آینه‏ى جان را مى‏زداید و به آن صیقل و شفافیت مى‏دهد، و در نتیجه نماز و یاد خدا وسیله‏ى رسیدن به مقام پرفراز توبه و تصمیم به جبران و اصلاح و شستشوى آثار گناه و راه جلب آمرزش خداست.

پیامبر در نقش سازنده‏ى نماز و اثر شوینده و زنگارزداى آن از گستره‏ى دل و بهسازى آن در به اندیشى و به منشى و به روشى و به رفتارى مى‏فرماید:

«أرأیتم لو أن نهرا بباب أحدکم یغتسل منه خمس مرات هل یبقى من درنه من شى‏ء؟

قالوا: لا.

قال: فذلک مثل الصلوات الخمس یمحو الله بهن الخطایا؛» (1).

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 164@

به من بگویید که اگر نهرى از آب زلال بر در خانه‏ى شما روان باشد و یکى از شما روزى پنج مرتبه خود را در آن بشوید، آیا از چرک و چربى او چیزى مى‏ماند؟

گفتند: نه.

فرمود: داستان شما و این نهر آب زلال بسان نمازهاى پنج‏گانه است، که اگر شما آن‏ها را آن گونه که شایسته است بخوانید، لغزش‏ها و گناهان را محو و اثر آن‏ها را مى‏زداید.

و در بیانى دیگر آمده است که از یاران پرسید:

«لو کان على باب دار أحدکم نهرا واغتسل فى کل یوم منه خمس مرات أکان یبقى فى جسده من الدرن شى‏ء؟

قالوا: لا.

قال: فان مثل الصلوة کمثل النهر الجارى کلما صلى کفرت ما بینهما من الذنوب؛» (2).

اگر نهرى از آب زلال و بهداشتى بر در خانه‏ى یکى از شما روان باشد و او هر روز پنج مرتبه خود را در آن بشوید، آیا از چرک و چربى و عرق و آلودگى بدن او چیزى مى‏ماند؟

گفتند: نه.

فرمود: داستان اثر گناه شو و نقش زنگارزداى نمازهاى پنج‏گانه، بسان این نهر آب زلال است، که هرگاه نمازگزارى نمازى را آن گونه که شایسته است بخواند، اثر لغزش و گناهى را که میان دو نماز از او

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 165@

سرزده است، از میان مى‏برد.

و نیز فرمود:

«و ظهورکم ثقیلة من اوزارکم فخففوا عنها بطول سجودکم…؛» (3).

هان اى مردم! شانه‏هایتان از گرانى بار گناهانتان سنگینى مى‏کند، پس آن را با سجده‏هاى طولانى سبک کنید…،

و نیز فرمود:

«ان لله ملکا ینادى عند کل صلاة: یا بنى‏آدم! قوموا الى نیرانکم التى أوقدتموها على أنفسکم فأطفؤها بالصلاة؛» (4).

خدا فرشته‏اى دارد که به هنگامه ی فرارسیدن وقت هر نمازى بانگ مى‏زند که: اى فرزندان آدم، به پا خیزید و آتش‏هایى که بر جان خود برافروخته‏اید به وسیله‏ى نماز و نیایش خاموش کنید.

و امام عسکرى از آن حضرت آورده است که فرمود:

«من صلى الخمس کفر الله عنه من الذنوب ما بین کل صلاتین و کان کمن على بابه نهر جار یغتسل فیه خمس مرات لا تبقى علیه من الذنوب شیئا الا الموبقات التى هى جحد لنبوة و لامامة او ظلم اخوانه المؤمنین؛» (5).

کسى که نمازهاى پنج‏گانه را – آن گونه که شایسته است – بخواند، خدا گناهانى را که در فاصله‏ى نمازها، از او سر مى‏زند – اگر از حقوق مردم نباشد – از کارنامه‏اش مى‏زداید.

وصف او، بسان کسى است که بر در خانه‏اش آب زلالى روان باشد، و او در

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 166@

شبانه‏روز، پنج بار خود را در آن شستشو دهد، که در آن صورت چیزى از آثار گناه در او نمى‏ماند، مگر آنکه رسالت و یا امامت بنده‏ى برگزیده‏اى، با لجبازى نپذیرد و یا بر همدینان و همنوعان خویش ستم روا دارد و حقوق آنان را پایمال سازد.


1) ترجمه‏ى نهج الفصاحه / ص 623 / به همین قلم.

2) تفسیر نمونه / ج 16 / ص 290؛ وسائل الشیعة / ج 3 / ص 7.

3) بحار / ج 96 / ص 357.

4) نهج الفصاحة / ح 898.

5) مستدرک الوسائل / ج 1 / ص 170.