جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اثر غفلت‏زدا و غرورشکن نماز و نیایش

زمان مطالعه: 5 دقیقه

از شایسته‏ترین شاگرد قرآن و پیامبر، امام على بیانى است بسیار جان‏بخش و سازنده که در هشدار به خردمندان و کمال جویان مى‏فرماید:

خردمند و خردورز، آن کسى است که خود و جامعه و دنیایش را از انواع غفلت‏ها و مستى‏ها حراست کند؛ چرا که این غرور و مستى‏ها، خرد را نابود و انسان را به خوارى مى‏کشد.

این غفلت‏ها و پستى‏ها و موانع رشد و رستگارى بر سر راه زندگى، بسیار آسان است، از آن جمله:

غرور و مستى قدرت بادآورده و ریاست نقد گریز و محاسبه ناپذیر،

غرور و مستى مال و ثروت بادآورده،

غرور و مستى آوازه‏ى بلند و شهرت اجتماعى،

غرور و مستى وصف و ستایش‏ها،

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 157@

غرور و مستى تملق‏ها، چاپلوسى‏ها، گزافه گویى‏ها، غلوها و بت سازى‏ها،

غرور و مستى زیبایى و طراوت و شادابى،

غرور و مستى علم و دانش،

غرور و مستى دوران جوانى،

غرور و مستى پیروزى بر حریف و رقیب در فراز و نشیب‏هاى زندگى، و…

«ینبغى للعاقل ان یحترس من سکر المال، و سکر القدرة،

و سکر العلم، و سکر المدح، و سکر الشباب، فان لکل ذلک ریاحا خبثة، تسلب العقل و تستخف الوقار.» (1).

آرى، بسیارند چهره‏ها، رهبران، نظام‏ها و مردمى که پس از به دست آوردن پیروزى و فرود نعمت‏هاى خدا، به جاى سپاسگزارى و یاد هماره‏ى عظمت خدا و پافشارى در درست اندیشى و منش و عمل‏کرد بهداشتى و عادلانه، دچار مستى مى‏گردند؛ بلاى غرور و خود فریبى گریبانشان را مى‏گیرد، بر مرکب چموش غفلت و خودپسندى و استبداد در گفتار و منش و مدیریت و سیاست رکاب مى‏گیرند و در میدان اختناق و استبداد، خودکامگى و دیکتاتورى و خود محورى و خشونت به تاخت و تاز مى‏پردازند و راه انحطاط و نابودى را در پیش مى‏گیرند، و با خیره‏سرى و نقد گریزى و نظارت ناپذیرى، دیوانه‏وار سر از پا نمى‏شناسند و مى‏تازند تا خود،

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 158@

خاندان، نظام، جامعه و حرث و نسل خود را به تباهى مى‏کشند!

یکى از هدف‏ها و فلسفه‏هاى نماز و نیایش، مبارزه‏ى جدى با آفت غرور و غفلت و مستى و پستى برخاسته‏ى از آن است، چرا که نماز و یاد خدا – آن هم به صورت یک برنامه‏ى شبانه‏روزى – هدف آفرینش را در چشم‏انداز نمازگزار آگاه و با معنویت قرار مى‏دهد، تا هدف زندگى را، زندگى زودگذر مادى و کامروایى سطحى ننگرد، به او هشدار مى‏دهد تا گوهر وجود خود را بشناسد، موقعیت خود را دریابد، جایگاه واقعى خود را پیدا کند، و بیندیشد که از کجا آمده است؟ به کجا روان است؟ و در این میان در برابر خود، خداى خود، جامعه و تاریخ و عصر و نسل خود، و جهانیان و آیندگان و حتى زمین و زمان و گورستان و حیوانات مسئول است، و دریابد که وظایف او چیست؟ و باید در آن راه بکوشد، و در نتیجه او را از در غلتیدن به چاه غفلت و چاله‏ى غرور حفظ و از دنیاى وجود او غفلت‏زدایى مى‏کند.

این سخن نه گزافه است و نه ادعاى بى‏دلیل، اندکى به واژه‏ها و جمله‏ها و ارکان و واجبات نماز از آغاز تا انجام آن بنگرید. به «اذان» و «اقامه‏ى» نماز، که از واژه‏هایى زیبا و موزون و پربار و محتوا و جهت بخش و بیدارگر شکل گرفته، و نشانگر اساسى‏ترین بینش و باور و جهت‏گیرى فکرى و رفتارى نمازگزار است و پرده‏هاى غرور و غفلت را مى‏درد:

«الله اکبر»

خدا از هر چیزى بزرگ‏تر است.

«اشهد أن لا اله الا الله».

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 159@

گواهى مى‏دهم که جز خداى یکتا خدایى نیست.

«أشهد أن محمدا رسول الله»

گواهى مى‏دهم که محمد صلى الله علیه و آله فرستاده‏ى خداست.

«أشهد أن علیا ولى الله»

گواهى مى‏دهم که على علیه‏السلام دوست خداست.

«حى على الصلاة»

بشتاب به سوى نماز و براى انجام آن.

«حى على الفلاح»

بشتاب به سوى رستگارى.

«حى على خیر العمل»

بشتاب براى انجام بهترین کارها در زندگى.

«الله اکبر»

خدا از هر چیزى بزرگتر است.

«الله اکبر»

خدا از هر چیزى بزرگتر است.

«لا اله الا الله»

جز خداى یکتا خدایى نیست.

اینک به واجبات نماز بیندیشید و اثر الهام‏بخش و بیدادگر و غفلت‏زداى آن را ببینید:

به «نیت» نماز، که چه مى‏کنیم و چه نماز و چند رکعت نماز و آن را براى انجام فرمان چه کسى بجا مى‏آوریم، و از آغاز تا پایان نماز هم بر چه نیت و حضور قلب و اخلاص، پایدار مى‏مانیم و به آفت غفلت و

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 160@

تظاهرهم گرفتار نمى‏شویم.

به «الله اکبر» آغاز هر نمازى بنگرید که واجب و از ارکان نماز است.

به قیام و ایستادن با آرامش کامل و گفتن «تکبیرة الاحرام» – که همان «الله اکبر» در آغاز نماز است – بیندیشید.

به قرائت در رکعت اول و دوم نمازهاى شبانه‏روزى، که باید نخست سوره‏ى «حمد»، آن گاه سوره‏اى کامل از قرآن با حضور قلب و توجه به واژه‏ها و محتوا و مفهوم آن‏ها، خوانده شود:

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوند مهر گستر مهربان

الحمد لله رب العالمین –

ستایش خدایى را که پروردگار جهانیان،

الرحمن الرحیم –

بخشاینده و مهربان،

مالک یوم الدین –

[و] خداوندگار روز پاداش است.

ایاک نعبد و ایاک نستعین –

[بار خدایا!] تنها تو را مى‏پرستیم و تنها از تو یارى مى‏جوییم.

اهدنا الصراط المستقیم –

ما را به راه راست هدایت فرما:

صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین –

راه آنان که بر آن‏ها نعمت دادى، همانان که نه مورد خشم [تو]اند، و نه گمراه.

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 161@

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوند مهر گستر مهربان

قل هو الله أحد –

بگو: اوست خداى یگانه،

الله الصمد

خداى بى‏نیاز،

لم یلد و لم یولد –

نه زاده است و نه زاده شده،

و لم یکن له کفوا أحد –

و نه کسى همتاى اوست.

به قنوت نماز و بالابردن دو دست به سوى آسمان و ذکر آن بنگرید، که انسان را بیشتر به یاد خدا مفتخر ساخته و از خطر غفلت و آفت غرور نگاه مى‏دارد.

به رکوع نماز فکر کنید و به ذکر آن که باز هم غفلت‏زدا و جهت‏بخش است، «سبحان الله سبحان الله سبحان الله»

خداى یکتا پاک و منزه است…

به سجده‏ى نماز بنگرید، که نمازگزار باید در هر رکعت از نمازهاى واجب و مستحب، پس از رکوع، دو بار سجده کند، و در سجده باید هفت عضو از اعضاى بدن خود را بر زمین نهد و خداى را به عظمت یاد کند: «سبحان الله سبحان الله سبحان الله»

خداى یکتا از هر عیب و نقص و نیازى پاک و منزه است.

به تشهد نماز بیندیشید که نمازگزار باید در رکعت دوم از نمازهاى

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 162@

واجب و رکعت سوم نماز مغرب و رکعت چهارم نماز ظهر و عصر و عشا، پس از سجده بنشیند و با حضور قلب و آرامش جسم و جان چنین بخواند:

«أشهد أن لا اله الا الله، وحده لا شریک له، و أشهد أن محمدا عبده و رسوله، اللهم صل على محمد و آل محمد»

گواهى مى‏دهم که جز خداى یکتا، خدایى نیست. او یکتا و بى‏همتاست و براى او شریکى در آفرینش و گردانندگى هستى نیست. و گواهى مى‏دهم که محمد صلى الله علیه و آله بنده و فرستاده‏ى اوست. بار خدایا بر محمد صلى الله علیه و آله و خاندان محمد علیهم‏السلام درود فرست.

به تسبیحات چهار گانه ى نماز بنگرید که نمازگزار باید پس از تشهد اول، برخیزد و با آرامش جسم و حضور قلب، سه بار بخواند:

«سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر»

خداى یکتا پاک و منزه است، و ستایش ویژه‏ى اوست، و جز او خدایى نیست، و خدا از هر چیزى بزرگ‏تر است.

و به سلام نماز بیندیشید که نمازگزار پس از تشهد آخرین رکعت نماز، نشسته و با آرامش کامل باید چنین بگوید:

«السلام علیک أیها النبى و رحمة الله و برکاته، السلام علینا و على عباد الله الصالحین، السلام علیکم و رحمة الله و برکاته».

سلام بر تو اى پیامبر، و مهر و برکات خدا بر تو باد.

سلام خدا بر ما و بر همه‏ى بندگان شایسته‏ى خدا باد.

و سلام و مهر و برکات خدا بر شما اى مردم نمازگزار و شایسته کردار.

… آیا سراسر این برنامه‏ى روح نواز و سرود جانبخش شبانه ‏روزى،

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 163@

سرشار از یاد خدا و حضور قلب و اثر غفلت‏زدا و غرورشکن نیست؟


1) الحیات / ج 1 / ص 159.