جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اثر نماز و نیایش در انگیزش انسان به رعایت حقوق دیگران

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نماز و نیایش از راه‏هاى گوناگونى انسان را به اندیشه و منش و روش سالم فرا مى‏خواند:

نخست از راه آشنا ساختن گستره‏ى جان با یاد خدا و عشق به او و انجام فرمان او براى جلب خشنودى او.

آن گاه از راه دمیدن روح اخلاص و راستى و درستى در وجود نمازگزار و اندیشه و منش و عملکرد او.

سپس از راه دل سپردن به محتواى واژه واژه‏اى نماز که در هر شبانه‏روز از بینش و باورها و از شناخت خدا و راز و نیاز با او تا حکمت و مهر و عدالت او و دادن پاداش و کیفر کارها و تا رفتار و کردار درست را در چشم‏انداز نمازگزار قرار مى‏دهد.

و یکى هم از راه توجه دادن به شناخت شرایط و مقدماتى است

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 171@

که رعایت آنها براى درستى نماز واجب است، و نمازگزار را موظف مى‏سازد تا در راه آماده سازى خود براى نماز به بهداشت جسمى و روحى و پاکسازى ظاهرى و باطنى و پالایش مادى و مالى و مسکن و لباس خود بیندیشد؛ چرا که برابر مقررات، نمى‏توان در مکان غصبى نماز خواند، نمى‏توان با لباس غصبى و نیز غیر بهداشتى نماز خواند، نمى‏توان بر روى فرشى که از پول حرام فراهم آمده است، نماز خواند. جز با آب پاک و مباح و جز در مکانى که از غصب و حق‏کشى و تجاوز به حقوق دیگران پاک و پاکیزه باشد، نمى‏توان به نماز و نیایش ایستاد، و نیز نمى‏توان با ستم و تجاوز، غصب و بردن حقوق خصوصى و ملى، با ربا و رانتخوارى، و رشوه و کم فروشى و…، مقدمات نماز و پیش شرطهاى آن را فراهم آورد؟

پس فرد و خانواده‏ى نمازگزار و جامعه و مدیریتى که به راستى در اندیشه‏ى نماز و برپایى نماز و ترویج و همگانى ساختن فرهنگ و ادب و اخلاق نماز است نمى‏تواند تنها به شعار و آداب ظاهرى و انواع تحمیل‏ها و تهدیدها بسنده نماید، بلکه براى خواندن نماز واقعى و برپایى فرهنگ و منش نماز و نیایش، ناگزیر از رعایت همه‏ى این‏ها در فراهم ساختن مقدمات و پیش شرطهاى نماز درست است.

با این بیان، فرد و جامعه‏ى با ایمان و نمازگزار با دل سپردن به نماز و نیایش و تعهد به تمرین و تکرار این برنامه‏ى معنوى و سرود شبانه‏روزى باید هر روز بارها و بارها مراقب رعایت حقوق مردم باشد و بکوشد تا با دست و زبان و قلم و قدم و اندیشه و روش و قدرت و رفتار و برنامه‏ریزى و سیاست‏ورزى خویش از هر نوع ستم و حق‏کشى

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 172@

و تحمیل و تهدید دورى جوید.

امام سجاد در این مورد فرمود:

«فأما حق الصلاة فأن تعلم أنها وفادة الى الله، و أنک قائم بین یدى الله، فاذا فعلت ذلک کنت خلیفا أن تقوم فیها مقام العبد الذلیل الراغب…؛» (1).

حق نماز بر تو آن است که بدانى به وسیله‏ى آن به ضیافت خدا مى‏روى، و در پیشگاه او مى‏ایستى؛ پس هنگامى که این را دانستى، شایسته است که بسان بنده‏اى فروتن و خواهان و ترسان و امیدوار و بینوا و گریان و بزرگ دارنده‏ى خدا، با نهایت آرامش و وقار و زیبایى در سخن و با تقاضاى آزادى از آتش دوزخ به خاطر گناهان، نمازت را با جان و دل به پا دارى و حقوق و مرزهاى آن را رعایت نمایى.

بار دیگر به این سخن ژرف بیندیشیم، که نمازگزار باید این سان و با این وصف و حال و این خودسازى و مقدمات روحى و معنوى و درونى و اخلاقى به انجام نماز برخیزد تا حق آن را ادا نموده باشد:

1. بسان بنده‏اى فروتن،

2. بسان بنده‏اى خواهان رشد و اوج و…،

3. بسان بنده‏اى ترسان از کوتاهى و حق‏کشى،

4. بسان بنده‏اى امیدوار و پرنشاط،

5. بسان بنده‏اى بینوا و نیازمند بارگاه خدا،

6. بسان بنده‏اى گریان نه مغرور و غفلت‏زده،

7. بسان بنده‏اى بزرگ دارنده‏ى خدا نه بى‏توجه و ساده اندیش،

8. بسان بنده‏اى با نهایت آرامش و وقار،

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 173@

بسان بنده‏اى در اوج زیبایى در سخن و منش،

10. و بسان بنده‏اى با تقاضاى آزادى از آتش دوزخ به خاطر تلاش در راه جبران و اصلاح خود و رشد هماره و اداى حقوق دیگران؛

آرى، به بیان امام سجاد باید نماز را این گونه به پاداشت و حقوق و مرزهاى آن را رعایت نمود.

راستى اگر کسى نماز را این سان ببیند و با این وصف و شرایط بخواند، آن هم چندین بار در شبانه‏روز، آیا حقوق مردم را پایمال مى‏سازد؟

پس، نماز و نیایش حقیقى – که رمز ارتباط عاشقانه و خالصانه‏ى انسان با خداست – خود انگیزاننده‏ى او به پاسداشت مقررات خدا و رعایت حقوق دیگران است، و این رهاورد و فلسفه‏ى دیگر نماز در قرآن و روایات است.


1) سیرى در رساله‏ى حقوق / ج 1 / ص 262.