جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

احادیث اهل بیت پیامبر

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اکنون که اعتبار سخن اهل بیت و لزوم تمسک به آن به اثبات رسید، برخى از روایات آنان را از نظر شما مى‏گذرانیم:

1. امام جعفر صادق علیه‏السلام مى‏فرماید:

«جز بر زمین و آنچه مى‏رویاند – مگر خوردنى‏ها و پوشیدنى‏ها – سجده جایز نیست.» (1).

2. در جاى دیگر مى‏فرماید:

«سجده بر زمین، حکم الهى و فریضه است و سجده بر خمره (نوعى حصیر)، سنت پیامبر صلى الله علیه و آله مى‏باشد.» (2).

3. امام صادق علیه‏السلام در همین زمینه مى‏فرماید:

«بر چیزى نمى‏توان سجده کرد مگر بر زمین و آنچه

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 60@

زمین مى‏رویاند، جز خوردنى‏ها و پنبه و کتان». (3).

4. در کتاب وسائل الشیعه، چنین مى‏خوانیم:

«اسحاق بن فضیل از امام ابى‏عبدالله (جعفر بن محمد صادق علیه‏السلام)، در مورد سجده بر حصیر و بوریا سؤال کرد، آن حضرت در پاسخ فرمود: اشکال ندارد، اما اگر بر زمین سجده شود براى من خوشایندتر است، زیرا رسول خدا دوست مى‏داشت چنین کند و پیشانى خود را بر زمین نهد، من نیز همان را دوست دارم که پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله براى خود دوست داشت.» (4).

5. در جاى دیگر، چنین روایت مى‏کند:

«مردى از امام ابى‏جعفر (محمد باقر) درباره‏ى سجده بر بوریا و چیزى که از برگ درخت خرما ساخته شده و گیاه، سؤال نمود که آیا جایز است؟ آن حضرت فرمود: آرى». (5).

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 61@

6. حلبى مى‏گوید:

«از امام صادق علیه‏السلام درباره‏ى سجده بر فرش (پارچه‏اى) و مو (یعنى فرش یا پارچه‏اى که از جنس مو ساخته شده باشد) سؤال نمودم. آن حضرت فرمود: بر آنها سجده مکن، اما اگر بر آنها بایستى و بر زمین سجده نمایى، اشکالى ندارد. همچنین اگر بر آنها حصیرى بگسترانى و بر آن حصیر سجده نمایى، سجده صحیح است.» (6).

در پرتو روایات یاد شده به خوبى معلوم گردید که از دیدگاه عترت پیامبر صلى الله علیه و آله تنها بر زمین و روییدنى‏هاى آن، مگر خوردنى‏ها و پوشیدنى‏ها، مى‏توان سجده نمود، و این همان حکمى است که از مجموعه‏ى احادیث سنت و سیره‏ى رسول خدا صلى الله علیه و آله و صحابه‏ى آن حضرت، استفاده مى‏گردد.

از سوى دیگر مى‏دانیم که آنچه را پیشوایان معصوم و اهل بیت پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله اخذ نموده‏اند و این بینش بدان جهت است که از دیدگاه شیعه، تنها پروردگار جهان داراى حق تشریع و قانونگذارى براى جامعه‏ى بشریت است که قوانین و احکام شرع مقدس را به

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 62@

وسیله‏ى پیامبر خود، به جهانیان ابلاغ مى‏نماید و روشن است که رسول خدا، تنها واسطه‏ى وحى و تشریع الهى بین خدا و مردم مى‏باشد. با این بیان روشن مى‏گردد که اگر شیعه، احادیث اهل بیت را نیز از منابع فقه خود مى‏داند، به خاطر آن است که روایات عترت پیامبر صلى الله علیه و آله بیانگر سنت آن حضرت مى‏باشد.

امام صادق علیه‏السلام در این زمینه چنین مى‏فرماید:

«سخن من، سخن پدرم (امام باقر) و سخن پدرم، سخن جدم (امام على بن الحسین) مى‏باشد و سخن جدم، سخن حسین بن على و سخن حسین، سخن حسن بن على و سخن امام حسن، گفتار امیرمؤمنان على علیه‏السلام، کلام رسول خدا صلى الله علیه و آله و سخن رسول خدا، سخن خداوند بزرگ است.» (7).

و در جاى دیگر، به مردى که از ایشان سؤال مى‏نمود، فرمود:

«مهما أجبتک فیه بشى‏ء فهو عن رسول الله صلى الله علیه و آله لسنا نقول برأینا من شى‏ء». (8).

«هر پاسخى که به تو دادم، از پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله است، و

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 63@

ما به رأى خود سخن نمى‏گوییم.»

در پرتو روایات یاد شده دو نکته روشن گردید:

الف. از دیدگاه اهل بیت رسول خدا صلى الله علیه و آله، تنها سجده بر زمین و روییدنى‏هاى آن (مگر خوردنى‏ها و پوشیدنى‏ها) جایز است، اما سجده برخاک که یکى از اجزاء زمین است، از فضیلت بیشترى برخوردار است، زیرا حکمت سجده، اظهار تواضع و فروتنى در مقابل خداوند است و سجده برخاک، موجب تذلل و فروتنى بیشتر در برابر پروردگار جهان مى‏باشد.

ب. سخن و دیدگاه اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله، به موجب روایات متواتر اسلامى، حجت و معتبر مى‏باشد و تخلف از آن، در حکم مخالفت فرمان رسول خدا صلى الله علیه و آله است، زیرا پیامبر گرامى، ضمانت عصمت و صحت کلام عترت خود را – بنابر حدیث ثقلین – برعهده گرفته و از سوى دیگر، بنابه روایات عترت، سخن آنان جز سنت رسول خدا صلى الله علیه و آله چیزى نیست. و با این مقدمات روشن و مستدل، صحت نظریه‏ى شیعه در مسأله‏ى سجده به اثبات مى‏رسد.

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 64@


1) وسائل الشیعه، ج 3، ص 591، کتاب الصلاة، ابواب ما یسجد علیه، حدیث 1: «السجود لا یجوز الا على الأرض أو على ما أنبتت الأرض إلا ما أکل أو لبس».

2) وسائل الشیعه، ج 3، ص 593، کتاب الصلاة، ابواب ما یسجد علیه، حدیث 7: «السجود على الأرض فریضة و على الخمرة سنة».

3) وسائل الشیعه، ج 3، ص 592 و بحارالانوار، ج 85، ص 149: «لا یسجد إلا على الأرض أو ما أنبتت الأرض إلا المأکول و القطن و الکتان».

4) وسائل الشیعه، ج 3، ص 609: «و عن اسحاق بن الفضیل انه سأل أباعبدالله علیه‏السلام عن السجود على الحصر و البوارى، فقال: لا بأس و ان یسجد على الأرض أحب إلىّ، فان رسول الله صلى الله علیه و آله کان یحب ذلک ان یمکن جبهته من الأرض، فانا أحب لک ما کان رسول الله صلى الله علیه و آله یحبه».

5) وسائل الشیعه، ج 3، ص 593: «… ان رجلا أتى أباجعفر (الإمام الباقر علیه‏السلام) و سأله عن السجود على البوریا و الخصفة والنبات، قال: نعم».

6) وسائل الشیعه، ج 3، ص 594: «عن أبى‏عبدالله علیه‏السلام قال سألته عن الرجل یصلى على البساط و الشعر و الطنافس قال: لا تسجد علیه و ان قمت علیه و سجدت على الأرض فلا بأس، و ان بسطت علیه الحصیر و سجدت على الحصیر فلا بأس».

7) جامع احادیث الشیعه، ج 1، ص 127: «حدیثى حدیث أبى، و حدیث أبى حدیث جدى، وحدیث جدى حدیث الحسین، و حدیث الحسین حدیث الحسن، و حدیث الحسن حدیث أمیرالمؤمنین، و حدیث أمیرالمؤمنین حدیث رسول الله صلى الله علیه و آله و حدیث رسول الله قول الله عزوجل».

8) جامع احادیث الشیعه، ج 1، ص 129.