نماز از نظر اهمیت و ارزش در حدى است که حضرت احدیت کسى را از آن استثنا نفرموده و نخواسته احدى از بندگانش از این فیض عظیم و منبع برکت که سودش ابدى و نفعش در دنیا و آخرت سرمدى است محروم بماند.
به همین خاطر همان طور که تمام امتهاى قبل از بعثت رسول اسلام را امر به نماز فرمود، فرد فرد مرد و زن امت اسلام را نیز به این فریضهى الهیه و حقیقت ملکوتیه دعوت کرد و آنان را به انجام این عمل بزرگ عبادى مأمور فرمود:
«فأقیموا الصلوة إن الصلوة کانت على المؤمنین کتابا موقوتا»(1).
نماز را [به صورت معمولش] اقامه کنید. مسلما نماز همواره در اوقاتى مشخص و معین وظیفهاى مقرر و لازم بر مؤمنان است.
«و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و ارکعوا مع الراکعین»(2).
و نماز را برپا دارید، و زکات بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید [که نماز خواندن با جماعت محبوب خداست].
«و أن أقیموا الصلوة و اتقوه و هو الذى إلیه تحشرون»(3).
و [نیز فرمان یافتهایم] به این که نماز را برپا دارید و از خدا پروا
**سیماى نماز، ص: 63@
کنید، و اوست که به سویش گردآورى مىشوید.
«حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى و قوموا لله قانتین»(4).
بر همهى نمازها و به ویژه نماز میانه [که بر اساس پارهاى از روایات، نماز ظهر است] محافظت کنید، و [هنگام عبادت] فروتنانه براى خدا قیام کنید.
«فأقیموا الصلوة و آتوا الزکوة و اعتصموا بالله هو مولاکم»(5).
پس نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و به خدا تمسک جویید. او سرپرست و یاور شماست.
«و أقیموا الصلوة و آتوا الزکوة و أقرضوا الله قرضا حسنا»(6).
و نماز را بر پا دارید و زکات بپردازید و وام نیکو به خدا بدهید.
این است قسمتى از اوامر حضرت محبوب نسبت به نماز که نشان مىدهد نماز در پیشگاه او از چه ارزش و اهمیتى برخوردار است.
امید است هیچ مرد و زنى در امت اسلام خود را از این فیض ملکوتى محروم نسازد و در وقت مرگ با دست خالى از این سرمایهى ابدى به ملاقات حق نرود.
**سیماى نماز، ص: 67@
1) نساء (4): 103.
2) بقره (2): 43.
3) انعام (6): 72.
4) بقره (2): 238.
5) حج (22): 78.
6) مزمل (73): 20.