جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دستور پیغمبر اسلام

زمان مطالعه: 2 دقیقه

از امام ششم (ع) روایت شده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) تصمیم گرفت خانه‏ها و منازل کسانى که (بدون عذر و بهانه) به نماز جماعت حاضر نمى‏شوند و نماز خود را در منازل به پا مى‏دارند، آتش بزنند…

مردى از همسایگان حضور آن بزرگوار شتافت و عرضه داشت من شب کورى دارم و نمى‏توانم بدون راهنما به مسجد برسم و کسى را نمى‏یابم که مرا به آن هدایت کند، حضرت فرمودند اگر مى‏توانى تا مسجد طنابى بکش و به کمک آن خود را به جماعت برسان…(1).

3- پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) با همسایگان مسجد پیمان بسته بود که حضور در نماز جماعت را ترک نکنند و درباره کسانى که عامدا و

**سیرى در اسرار نماز، ص: 51@

بدون جهت نماز جماعت را ترک مى‏کنند. به على (ع) مأموریت داده بود که خانه‏هاى چنین افرادى را به سرشان ویران کند!»(2).

با توجه به معانى و مضامین احادیث دیگر که در این باره صادر شده است کمال اهمیت نماز دسته جمعى روشن مى‏گردد گرچه برخى از روایات باز روى شرایط و مقتضیات خاص اجتماعى و اعتقادى عصر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) صادر گشته است و نمى‏توان هم اکنون به ظاهر آنها اکتفا و عمل نمود ولى در عین حال موقعیت و اهمیت شایان توجه نماز جماعت را مى‏رساند و اثبات مى‏کند چه راز عظیمى در این دستور اکید اسلامى نهفته شده است که پیامبر بزرگوار اسلامى (صلی الله علیه وآله وسلم) تا این حد به این عمل مستحبى اهمیت مى‏داده است و شاید آن روز کیان و پایدارى اسلام و مسلمین و دوام و بقاى آنان نیازمند برپائى نمازها به صورت جماعى و دسته جمعى بوده است و نوعى نمایش قدرت و حضور در صحنه‏ى دفاعى مسلمانان و کارزار تلقى مى‏شده است و این نمازهاى جمعى هسته‏ى اولیه دیگر احکام و فرائض را تشکیل مى‏داد و اصولا فرائض اسلامى، آن چنان با مفاهیم اجتماعى و انسانى آمیخته شده‏اند که تفکیک آنها از همدیگر آسان نمى‏باشد وقتى نماز به صورت انفرادى انجام مى‏پذیرد تقریبا آن مفهوم اجتماعى و جنبه سازندگى عمومى خود را از کف مى‏دهد.

و از طرفى معانى و الفاظ سوره حمد که در آغاز نماز، نیایش اصلى

**سیرى در اسرار نماز، ص: 52@

را ترتیب مى‏دهد، عبارات اصلى و شاه بیتهاى آن بیشتر با کلماتى اداء مى‏شود که غیر از خود شخص نمازگزار را نیز شامل مى‏شود (متکلم مع الغیر) مانند:

نعبد: ما عبادت مى‏کنیم.

نستعین:ما از تو استمداد مى‏کنیم.

«اهدنا الصراط المستقیم»: ما را به راه راست هدایت فرما

یا در پایان نماز

السلام علیکم: سلام، سلام بر همه‏ى شما باد!

اینگونه جملات و عبارات در نمازهاى دسته جمعى و جماعت مصداق واقعى و عینى را بهترى پیدا مى‏کند تا نمازهاى فردى و تک نفرى.


1) کتاب الجواهر، باب الصلوة، ص 611.

2) همان کتاب، ص 612، چاپ جدید.