جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رهاورد درخشان نماز و نیایش

زمان مطالعه: 2 دقیقه

درست به دلیل این اثر انسان‏ساز و رهاورد درخشان نماز و یاد خدا در اندیشه و منش و عملکرد انسان است، که امیر علیه‏السلام، آن پیشتاز در ایمان و نماز و نیایش چنین سوگند یاد مى‏کند:

«و الله لأن أبیت على حسک السعدان مسهدا،

أو أجر فى الأغلال مصفدا، أحب الى من أن ألقى الله و رسوله یوم القیامة ظالما لبعض العباد، و غاصبا لشى‏ء من الحطام،

و کیف أظلم أحدا لنفس یسرع الى البلى قفولها، و یطول فى الثرى حلولها…» (1).

به خداى سوگند، اگر شب را بر روى خارهاى سخت و گزنده‏ى بیابانها به سر برم، و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، برایم خوشایندتر از آن است که خدا و پیامبرش را در روز رستاخیز در حالى دیدار نمایم، که به برخى از بندگان خدا ستم روا داشته و یا چیزى از ثروت فرد، یا جامعه را به یغما برده باشم!

آخر چگونه به خاطر نفسى که به کهنگى و فرسودگى شتابان است و زمان

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 36@

ماندنش در دل خاک، بسى دراز است، بر کسى ستم کنم و حقوق او را پایمال سازم؟! نه چنین نخواهم کرد!

و بار دیگر با منطقى دلنوازتر و منشى دلنشین‏تر به روشنگرى مى‏پردازد که:

«والله لو أعطیت الأقالیم السبعة بما تحت أفلاکها على أن أعصى الله فى نملة أسلبها جلب شعیرة ما فعلته،

و ان دنیاکم عندى لأهون من ورقة فى فم جرادة تقضمها؛ ما لعلى و لنعیم یفنى، و لذة لا تبقى نعوذ بالله من سبات العقل و قبح الزلل و به نستعین؛» (1).

… نه، به خداى سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمان‏هاست به من بدهند تا خدا را، به اندازه‏ى به ناروا گرفتن پوست جوى از مورچه‏اى نافرمانى کنم، چنین نخواهم کرد! و این دنیاى استبدادى و ظالمانه‏ى شما نزد من از برگ جویده شده‏ى دهان ملخى بى‏ارزش‏تر است! على را با نعمت‏هاى فناپذیر و لذت‏هاى ناپایدار دنیا چه کار؟! از خفتن خردها و زشتى لغزش‏ها به خدا پناه مى‏بریم و از او یارى مى‏جوییم.


1) نهج‏البلاغه / خ 224.