جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سجده‏ى اضطرارى

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در پرتو بحث‏هاى پیشین، روشن گردید که به دلایل یاد شده در زیر، در حال اختیار و بدون عذر موجه، سجده باید بر زمین و رستنى‏هاى آن (بجز خوردنى‏ها و پوشیدنى‏ها) صورت گیرد:

1. سنت پیامبر گرامى و اوامر آن حضرت به سجده بر خاک و سطح زمین.

2. سیره و روش عملى رسول خدا.

3. سخنان صحابه پیامبر صلى الله علیه و آله.

4. سیره و رفتار عملى صحابه و تابعین رسول الله و مسلمانان صدر اسلام.

5. سخنان اهل بیت و عترت پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله.

در این جا روایات دیگرى نیز وجود دارد که بیانگر کیفیت سجده در حالات اضطرارى مانند حرارت طاقت فرسا و یا سرماى بسیار شدید مى‏باشد و از مجموع آن‏ها چنین استفاده مى‏شود که در

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 65@

صورت ضرورت و داشتن عذر موجه شرعى مى‏توان بر گوشه‏ى لباس و یا قطعه‏اى از پارچه سجده نمود.

همان طور که گفته شد، روایات یاد شده در صدد بیان کیفیت سجده در حالت اضطرار است، ولى گروهى از مسلمانان (اهل سنت) چنین پنداشته‏اند که احادث مزبور، دلیل جواز سجده بر فرش‏ها و پارچه‏ها و امثال آنها در همه‏ى حالات حتى در حالت عدم عذر موجه مى‏باشد، و لذا از سنت و سیره‏ى پیامبر گرامى و صحابه آن حضرت تعدى نموده و مى‏گویند: لازم نیست سجده تنها بر زمین و روییدنى‏ها (مگر خوردنى‏ها و پوشیدنى‏ها) صورت گیرد، بلکه مى‏توان در همه‏ى شرایط بر هر چیز جامد دیگرى مانند: قالى، پارچه، گوشه‏ى لباس، خوردنى‏ها و… سجده نمود.

بنابراین شایسته است احادیث یاد شده را که بر اضطرارى بودن موارد خود تصریح مى‏نماید، از نظر شما بگذرانیم، تا بى‏پایگى پندار یاد شده، بیش از پیش روشن گردد:

1. ابوعبدالله بخارى در مواردى از صحیح خود، روایت ذیل را به نقل از انس آورده و حتى یک باب از آن کتاب را به سجده بر لباس در شدت گرما اختصاص داده است و همین عنوان نیز شاهد بر مدعاى ما است:

«هرگاه با رسول خدا صلى الله علیه و آله نماز مى‏خواندیم، و یکى از ما به خاطر شدت گرما نمى‏توانست پیشانى خود را بر زمین بگذارد، لباس خود را مى‏گسترانید و بر آن سجده

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 66@

مى‏نمود.»

2. بخارى در جاى دیگر از کتاب خود از انس، چنین حکایت مى‏کند:

«هرگاه پشت سر پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله در شدت گرما نماز مى‏گزاردیم، بر لباس‏هاى خود سجده مى‏نمودیم تا از حرارت در امان باشیم.» (1).

3. مسلم بن حجاج نیز، روایت یاد شده را چنین نقل کرده است:

«وقتى با پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله نماز مى‏خواندیم و یکى از ما به علت شدت گرما نمى‏توانست پیشانى خود را بر زمین قرار دهد، لباس خود را مى‏گستراند و آنگاه بر آن سجده مى‏نمود.» (2).

4. مسلم در جاى دیگر به نقل از یکى از صحابه چنین آورده است:

«با رسول خدا صلى الله علیه و آله در شدت گرما نماز مى‏خواندیم، و

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 67@

آنگاه که یکى از ما نمى‏توانست پیشانى خویش را بر زمین بگذارد، لباس خود را مى‏افکند و بر آن سجده مى‏کرد». (3).

از عبارات یاد شده به خوبى روشن مى‏گردد که سجده بر اشیاء دیگرى غیر از زمین و رستنى‏هاى آن، تنها در صورت اضطرار و ناچارى جایز است، زیرا جمله‏هاى مذکور، به وجود عذرهاى موجهى مانند گرماى طاقت فرسا و یا سرماى شدید، تصریح مى‏نماید واز این جا معلوم مى‏گردد که برخى از مسلمانان صدر اسلام، براى آن که از حرارت فوق العاده‏ى زمین عربستان در هنگام تابش آفتاب سوزان حجاز در امان باشند، گوشه‏اى از لباس را بین زمین و پیشانى خود قرار مى‏دادند. و لذا «ابن‏حجر» مى‏گوید:

«روایات یاد شده بر این نکته اشاره دارد که قرار دادن پیشانى بر زمین (بدون واسطه) به هنگام سجده، اصل در سجود مى‏باشد، زیرا سجده بر لباس، مشروط به عدم قدرت (و حالت اضطرار) گردیده است.» (4).

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 68@

شوکانى نیز پس از نقل حدیث مزبور، چنین مى‏گوید:

«حدیث یاد شده بر جواز سجده بر لباس به خاطر ایمنى از حرارت زمین، دلالت مى‏نماید و به این نکته اشاره دارد که اصل در سجده آن است که پیشانى را به هنگام سجود، بر زمین قرار دهند، زیرا سجده بر لباس، به حالت عدم قدرت (و عذر موجه) مشروط مى‏باشد.» (5).

حکم به این که در حال اضطرار (مانند گرماى شدید و طاقت فرسا) مى‏توان بر گوشه‏ى لباس سجده نمود، به کتب روایى اهل سنت اختصاص ندارد، بلکه حکم یاد شده، در احادیث اهل بیت نیز، به چشم مى‏خورد.

نویسنده‏ى کتاب «وسائل الشیعه» بخشى را تحت عنوان «باب جواز السجود على الملابس و على ظهر الکف فى حال الضرورة» تدوین نموده و احادیث اهل بیت رسول خدا صلى الله علیه و آله را در این زمینه آورده است که به عنوان مثال، برخى از آنها را از نظر شما مى‏گذرانیم:

1. عیینه مى‏گوید:

«به ابى‏عبدالله (امام صادق علیه‏السلام) گفتم: در یک روز بسیار

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 69@

گرم به مسجدى وارد مى‏گردم و خوش ندارم بر سنگریزه‏ها نماز بگزارم، آیا مى‏توانم لباس خود را بگسترانم و بر آن سجده نمایم؟ در جواب فرمود: آرى، اشکالى ندارد.» (6).

2. قاسم بن فضیل مى‏گوید:

«به امام رضا علیه‏السلام گفتم: فدایت گردم، آیا یک شخص مى‏تواند – به منظور ایمنى از حرارت و سرما – بر آستین خود سجده نماید؟ فرمود: اشکالى ندارد.» (7).

3. گروهى از اصحاب امامیه چنین نقل کرده‏اند:

«به امام ابى‏جعفر (باقر علیه‏السلام) گفتیم: اگر در سرزمینى سرد که در آن برف و یخ مى‏باشد، بودیم، آیا مى‏توانیم بر آن سجده کنیم؟ فرمود: نه، ولى چیزى مانند پنبه یا کتان، بین آن و پیشانى خود قرار مده.» (8).

بنابراین، روایاتى که در برابر انبوه ادله‏ى گذشته به صورت مطلق در این زمینه رسیده است – به مقتضاى قواعد علم اصول الفقه – بر

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 70@

احادیث مقید به حالت اضطرار، حمل مى‏گردد.


1) صحیح بخارى، ج 1، ص 143 / 107 و مورد دیگر، ص 101 و ح 2، ص 81: «کنا إذا صلینا خلف رسول الله صلى الله علیه و آله بالظهائر، فسجدنا على ثیابنا اتقاء الحر». «کنا نصلى مع النبى صلى الله علیه و آله فى شدة الحر فإذا لم یستطع احدنا أن یمکن جبهته من الأرض بسط ثوبه فسجد علیه».

2) سیرتنا و سنتنا، ص 131، به نقل از مسلم: «کنا إذا صلینا مع النبى صلى الله علیه و آله فلم یستطع أحدنا أن یمکن جبهته من الأرض من شدة الحر طرح ثوبه ثم سجد علیه».

3) همان مدارک: «کنا نصلى مع رسول الله صلى الله علیه و آله فى شدة الحر فإذا لم یستطع أحدنا أن یمکن جبهته من الأرض بسط ثوبه فسجد علیه».

4) الفتح، ج 1، ص 414: «و فیه اشاره إلى ان مباشرة الأرض عن السجود هو الأصل لأنه علق بعدم الاستطاعة».

5) سیرتنا و سنتنا، ص 131 به نقل از «نیل الاوطار»: «الحدیث یدل على جواز السجود لاتقاء حر الأرض، و فیه اشاره إلى ان مباشرة الأرض عند السجود هى الأصل، لتعلیق بسط ثوب بعدم الاستطاعة».

6) وسائل الشیعه، ج 3، کتاب الصلاة، ابواب ما یسجد علیه، باب 4، حدیث 1.«قلت لأبى عبدالله علیه‏السلام: أدخل المسجد فى الیوم الشدید الحر فأکره ان اصلى على الحصى، فأبسط ثوبى فأسجد علیه؟ قال: نعم لیس به بأس».

7) همان مدرک، حدیث 2: «قلت للرضا علیه‏السلام: جعلت فداک، الرجل یسجد على کمه من أذى الحر و البرد؟ قال: لا بأس به».

8) همان مدرک، حدیث 7: «قلت لأبى‏جعفر علیه‏السلام: انا نکون بأرض باردة یکون فیها الثلج أفنسجد علیه؟ قال: لا، و لکن اجعل بینک و بینه شیئا قطنا أو کتانا».