جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سلیمان و نماز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

[سلیمان: بن داود از انبیاى معروف بنى‏اسرائیل که مانند پدرش داود نبوت و سلطنت را جمع داشت، وى داراى وحى بود و شریعت مستقلى نداشت و مروج احکام تورات بود. نام مبارکش هفده بار در قرآن ذکر شده است.

امام صادق علیه‏السلام در تفسیر آیه «اعملوا آل داود شکرا» فرمود: آنها (آل داود) هشتاد مرد و هفتاد زن بودند که محراب (بیت‏المقدس) هیچگاه از آن مردان خالى نبود و در همه اوقات شب و روز به نوبت در آن نماز مى‏گزاردند و همگى از نسل داود بودند و چون داود درگذشت، مقام زعامت و سرپرستى به سلیمان رسید و گفت: «علمنا منطق الطیر» خداوند جن و انس را مسخر وى ساخت و همه سلاطین از اطراف عالم، رام او گشتند و همه را به دین خویش آورد و باد را نیز در اختیارش قرار داد و هر گاه به مجلس خویش وارد مى‏شد پرندگان و جن و انس در خدمتش بودند و چون به جنگى عزیمت مى‏نمود بساطى از چوب (تخته‏هاى به هم بسته) داشته که تمام لشکریان و حیوانات سوارى و اسلحه جنگى بر آن جاى مى‏داد و چون محموله بساط آماده مى‏شد باد آن را حمل مى‏کرد و به هر جا که مى‏خواست مى‏برد و سرعت سیر باد آنچنان بود که سیر بامدادش به اندازه یک ماه و سیر شبانه‏اش نیز به قدر یک ماه راه پیمائى معمول بود.

امیرالمؤمنین علیه‏السلام فرمود: اگر قرار بود کسى را به بهشتى ابدى نردبانى و یا به زدودن مرگ از خود راهى باشد همانا سلیمان بن داود مى‏بود که مقام سلطنت بر جن و انس او را مسلم و رتبه نبوت را حائز بود علاوه بر آن عظمت و شموخ منزلت و مرتبتى که داشت. ولى چون دورانش سپرى گشت و اجل حتمى‏اش فرا رسید کمان نیستى تیر مرگ به سویش رها ساخت و ناگهان خانه‏ها از وجودش تهى گشت و جایگاه‏ها او را در خود ندیدند و همه آن ملک و مالها به دیگران منتقل شد.]

کتاب ارزشمند «ارشاد دیلمى» روایت مى‏کند: لباس سلیمان لباسى بس عادى بود، در حالى که سلطنت و حکومت و مالى که در اختیارش بود براى احدى از گذشتگان و آیندگان مقرر نشد.

او شب‏هاى خود را به نماز تمام مى‏کرد، در حالى که هم چون چشمه‏ى

**سیماى نماز، ص: 49@

جوشان بهارى از دیده اشک مى‏ریخت. آن حضرت اداره‏ى امور معاشش از طریق زحمت بازوى خودش بود(1).

علماى اهل سنت در تفسیر آیات 30 تا 33 سوره‏ى ص متمایل به این معنا شده‏اند که سلیمان در بازدید از اسب‏هاى آماده براى جنگ از نماز عصرش غافل شد و به وقت غروب آفتاب متوجه از دست رفتن نماز گشت و به این خاطر به غم و غصه‏ى شدیدى دچار آمد.

خداوند قادر آفتاب را براى او برگرداند تا نماز عصرش را در ظرف معین وقتش بجاى آورد!

امیرالمؤمنین و حضرت باقر علیهماالسلام نظر کعب الاحبار و علماى اهل سنت را مردود دانسته و دامن حیات با عظمت سلیمان را در تمام عمر از قضا شدن یک نماز پاک مى‏دانند.

در روایات شیعه آمده است که نماز سلیمان از اول وقت به تأخیر افتاد، و به این جهت سخت ملول شد. حضرت حق آفتاب را به وقت عصر برگرداند تا آن مرد بزرگ الهى و آن پیامبر معصوم نمازش را به وقت فضیلتش ادا نماید(2).

آرى، بر اساس معارف اسلامى – البته معارف ملکوتى و با ارزشى که شیعه نقل کرده است – حیات انبیاى حق از هر عیب و نقصى حتى قبل از مبعوث شدن مبرا بوده و پیامبرى نبوده که در عین آن همه زحمت و رنج روزانه، نمازى از نمازهایش قضا شده باشد.

**سیماى نماز، ص: 50@


1) بحارالأنوار 14 / 83 باب 5؛ ارشاد القلوب: 1 / 157.

2) تفسیر القمى: 2 / 234؛ بحارالأنوار: 14 / 103 – 98، باب 8، حدیث 1.