جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سوره‏ى الفرقان، آیه‏ى 64

زمان مطالعه: 2 دقیقه

«و الذین یبیتون لربهم سجدا و قیاما» یعنى (آنان هستند که شب را به سجده و قیام نماز براى رضاى خدا روز کنند.)

در «المیزان» آمده است: کلمه‏ى «بیتوته» به معناى رسیدن به شب است، چه این که بخوابد یا نه، و کلمه‏ى «لربهم» متعلق است به کلمه «سجدا» و دو کلمه‏ى سجد و قیام جمع ساجد و قائم است و مراد به این بیتوته در شب (در حال سجده و حال ایستاده) این است که شب را به عبادت خدا به آخر مى‏رسانند که یکى از مصادیق عبادت‏شان همان نماز است که هم افتادن به خاک جزء آن است و هم به پا ایستادن، و معناى آیه این است که بندگان رحمان کسانى هستند که شب را درک مى‏کنند. در حالى که براى پروردگار خود سجده‏کنان و یا به پا ایستادگانند؛ یعنى پشت سر هم سجده مى‏کنند و برمى‏خیزند، ممکن است که مراد متهجد به نوافل شب باشد.»(1).

در تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه آمده است: «در دومین آیه (آیه مزبور) به سومین ویژگى آنها (عبادالرحمن) که عبادت خالصانه پروردگار است پرداخته، مى‏گوید: در آنها کسانى هستند که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قیام مى‏کنند «والذین یبیتون ربهم سجدا و قیاما».

در ظلمت شب که چشم غافلان در خواب است و جایى براى تظاهر و ریا وجود ندارد. خواب خوش را بر خود حرام کرده و به خوش‏تر از آن که ذکر خدا و قیام و سجود در پیشگاه با عظمت او است مى‏پردازند، پاسى از شب را به مناجات با محبوب مى‏گذرانند و قلب و جان خود را با یاد و نام او روشن مى‏کنند. گرچه جمله‏ى «یبیتون» دلیل بر این است

**سیماى متهجدین، ص: 61@

که آنها شب را با سجود و قیام به صبح مى‏آورند؛ ولى معلوم است که منظور بخش قابل ملاحظه‏اى از شب است و یا اگر تمام شب باشد در بعضى مواقع چنین است. ضمنا تقدیم «سجود» بر «قیام» به خاطر اهمیت آن است هر چند در موقع نماز عملا قیام مقدم بر سجود است.»(2).

در «اطیب البیان» ذیل آیه شریفه آمده است: «شب بیدارند و در پیشگاه احدیت یا به خاک مى‏افتند یا به نماز قیام مى‏کنند. شب زنده‏دارند که عبادت در شب و خلوت با خدا و ذکر و مناجات تا چه اندازه اهمیت دارد. بسا ائمه اطهار در یک شب هزار رکعت نماز مى‏کردند بسا سجده‏هاى طولانى چندین ساعت ادامه داشت.

در خبر است حضرت زین‏العابدین علیه‏السلام کنیزى داشت، سه سال در خدمت حضرت بود، بعد آزاد شد. بعضى از اصحاب از او پرسیدند که رفتار حضرت در داخل منزل چه نحوه بوده؟ گفت: مفصل بگویم یا مختصر؟ گفتند: مختصر. گفت: این سه سال که در خدمت بودم یک شب بستر خواب بر او نینداختند و یک روز سفره‏ى ناهار؛ کنایه از این که شب بیدار و روز صائم است.

حضرت موسى بن جعفر علیه‏السلام یک سال در بصره در حبس بود. نصف شب برمى‏خواست و بعد از فراغ از نمازها به سجده مى‏رفت تا طلوع صبح و پس از نماز صبح به سجده بود تا زوال ظهر و پس از نماز ظهر و عصر و نوافل به سجده بود تا مغرب و با همان وضوى نصف شب، نماز مغرب و عشاء و نوافل را به جاى مى‏آوردند و پس از آن افطار مى‏کردند و استراحت تا نیمه شب.

امیرالمؤمنین علیه‏السلام پاى پانصد نخله دو رکعت نماز مى‏کرد در یک شب.

**سیماى متهجدین، ص: 62@

حضرت رضا علیه‏السلام در سفر خراسان شبى هزار رکعت نماز مى‏خواند و علاوه بر آن به در خانه فقرا طعام مى‏بردند و بسا یک شب یک ختم قرآن داشتند و گریه‏ها و مناجات‏ها.»(3).


1) تفسیر المیزان ج 15 ص 261.

2) تفسیر نمونه ج 15 صص 149 و 150.

3) تفسیر اطیب البیان ج 4 ص 42.