جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عدم انانیت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

گودالى مى‏خواهد این خودخواهى که دفنش کنم در آن و به رویش خاک فراموشى بریزم. دست‏هاى اراده را مى‏طلبد حفر این گودال و من آنها را از تو مى‏خواهم. براى جهاد افضل نیرو را از پایگاه قدرت تو مى‏خواهم. براى رهایى از خویش مى‏خواهم قصد کنم، قصد قربت تو، از خود دور شوم و به تو نزدیک، از خود بیزار شوم با تو انیس، از خود ببرم به تو بپیوندم، از خود برهم به تو برسم، از خود دل بکنم به تو دل ببندم، خود حیوانى را بمیرانم، وحدانیت را احیا کنم. مى‏خواهم جاده‏ى انانیت را به قصد تو طى کنم.

علیما! دانایى‏ام ده در مورد این نادانى آشوبگر. بنماى که این خودخواهى عین بدخواهى است. نشانم ده خرابه‏هاى حاصل از این

**سجده‏ى دل یا قلب نمازگزار، ص: 41@

ویرانگر را. عاقبت شوم دوستى افراطى خودم را در اندیشه‏ام به تصویر کش تا از آن بپرهیزم.

بمیرانم که نمیرد یار، بگریانم که نگرید زار، بسوزانم که نسوزد، ببر مرا که نرود. دلم را به دوست داشتن‏هاى بى‏شایبه عادت بده؛ به خود نخواستن. خالق و خلق خواستن، حماسه‏اى بیافرین که در آن مهر من بمیرد و عشق او بماند. حادثه‏اى به وقوع بپیوند که در آن، محبت شاه شود، عشق، سردار گردد، فداکارى، سپهدار شود. مگر جز این است که براى پیوستن به تو، رستن از خود را محتاجم؟ این احتیاج را بنا بر رحیمیتت برآور.

اى تمام امنیت من! انانیتم آروز به دل مى‏گذاردم، مرا دریاب اى بزرگ‏ترین آرزوى من!

تکبر زاییده‏ى خودخواهى است، دلیل طرد عزازیل و تغییر نامش به ابلیس: و اذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس أبى و استکبر و کان من الکافرین (1).

و على علیه‏السلام مولایم فرمود: ما لابن‏آدم والفخر! أوله نطفة و آخره جیفة لا یرزق نفسه و لا یدفع حتفه (2).

**سجده‏ى دل یا قلب نمازگزار، ص: 42@

و تو خود فرمودى: ان الله لا یحب کل مختال فخور (3).

و امام صادق علیه‏السلام ذره‏اى کبر را دلیل دورى از دریاى مهر تو دانست.

خودخواهى نه تنها کبر مى‏زاید که شهوترانى و قدرت طلبى و خودنمایى و حسد و طمع و مال اندوزى و غیبت و تهمت همه فرزندان این ام‏المفاسدند.

خداوندا! این عامل قباحت‏هاى بسیار را از وجودمان بردار.


1) و چون فرشتگان را فرمودیم: «براى آدم سجده کنید»، پس به جز ابلیس – که سرباز زد و کبر ورزید و از کافران شد – [همه] به سجده درافتادند. «بقره (2) آیه‏ى 34».

2) انسان را با فخر و مباهات چه مناسبت است! آغاز خلقتش نطفه و پایان عمرش لاشه‏اى بدبوست. روزى خود را مستقلا نمى‏تواند به دست آورد و مرگ را نمى‏تواند از خود براند «نهج‏البلاغه، ترجمه و شرح فیض الاسلام، کلمات قصار، ش 445».

3) که خدا خودپسند لافزن را دوست ندارد. «لقمان (31) آیه‏ى 18».