جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علی در لیلة هریر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معلوم است که امیرالمؤمنین علیه‏السلام اعبد مردم بود بعد از رسول خدا صلى الله علیه و آله. در لیلة الهریر از آن بزرگوار پانصد تکبیر شنیدند و در هر تکبیرى گردن یک کافر را مى‏زد و احرام براى نافله مى‏بست در جنگ صفین مراقب زوال بود ابن عباس گفت: در این حالت چه وقت نماز است؟ فرمود: ما این مقاتله را براى نماز مى‏کنیم. در غزوه خندق وقتى که آن بزرگوار رفت مقابل عمرو بن عبدود، پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: لقد برز الاسلام کله على الکفر کله. حتى عمر گفت: لولا سیفه لما قام عمود الاسلام. در همین غزوه بود که پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: ضربة على یوم الخندق افضل من عبادته امتى و بعضى نقل کرده‏اند که فرمودند: افضل من عبادة الثقلین. ملاحظه کنید یک دست بلند کردن و فرود آوردن آن بزرگوار افضل از عبادت جن و انس بود چون که على فقط براى رضاى خدا او را کشت و اگر على علیه‏السلام به میدان او نمى‏رفت کسى دیگر جرئت

**زاد المتقین‏ یا معراج المومنین، ص: 178@

نداشت در مقابل عمرو برود و اگر على علیه‏السلام او را نمى‏کشت اسلام باقى نمى‏ماند.

بلى على علیه‏السلام اینجا به کشتن عمرو اسلام را حفظ کرد و در روزى که در خانه‏اش آمدند و در را آتش زدند به صبر کردن اسلام را حفظ کرد وقتى دانستند على علیه‏السلام مامور به صبر است ریسمان به گردن شریفش انداختند و او را به طرف مسجد بردند. یهودى نظر به على علیه‏السلام کرد که آرام است و صبر مى‏کند اسلام اختیار کرد چون شجاعت على را مى‏دانست و لکن آخرالامر محاسنش را به خون سرش خضاب نمودند و سرش را تا موضع سجده دو قسمت کردند. جبرئیل میان زمین و آسمان ندا کرد: تهدمت و الله ارکان الهدى تا آنجائى که فرمود: قتل ابن عم المصطفى قتله اشقى الاشقیاء. این صدا به جوانب کوفه منتشر گردید مردم از خانه‏ها بیرون دویدند صداى وا اماما وا علیا بلند بود آمدند در مسجد، على علیه‏السلام را با فرق شکافته دیدند. هاتفى را شنیدند مى‏گفت:

بنفسى و مالى ثم اهلى و اسرتى‏

فداء لمن اضحى قتیل بن ملجم‏

**زاد المتقین‏ یا معراج المومنین، ص: 179@

على امیرالمومنین و من بکت‏

لمقتله البطحاء و اکناف زمزم‏

شهید کردند آن امام به حق ناطق را.