نماز و نیایش در سخن و سیرهى پیامبر، محبوبترین کار و دوست داشتنىترین برنامهى عبادى و خودسازى است؛ براى نمونه:
1. آن حضرت در سخنى ارزشمند نماز و نیایش آگاهانه و ناب را به معراج انسان با ایمان و پرواز روح او به سوى سرچشمهى کمال و جمال تعبیر نمود و فرمود:
«الصلاة معراج المؤمن؛» (1).
نماز و نیایش وسیلهى پرواز روح انسان ایماندار از جهان ماده و مظاهر آن، به جهان معنا و اوج حقیقت است.
2. و نیز نماز و نیایش را به عنوان وسیلهى تقرب به خدا تعبیر
**زلال جارى نماز و نیایش در آیینهى قرآن و روایات، ص: 94@
نمود و فرمود:
«الصلوة قربان کل تقى؛» (2).
نماز و نیایش ناب، مایهى نزدیکى جستن هر انسان پروا پیشهاى به خداست.
3. و آن را مایهى روشنى دل خواند و فرمود:
«الصلوة نور المؤمن؛» (3).
نماز و نیایش مایهى روشنى دل انسان با ایمان است.
4. و آن را از پایههاى دینگرایى و دیندارى عنوان داد و فرمود:
«الصلوة عمود الدین؛» (4).
نماز و نیایش ستون دیندارى است.
5. و نیز در شکوه نماز و نیایش و اثر آن در ساختن صلح و صفا در درون فرد و خانواده و جامعه فرمود:
«ما عمل ابنآدم شیئا أفضل من الصلاة و صلاح ذات البین و خلق حسن؛» (5).
فرزند آدم، کارى برتر از نماز و آشتى میان دو تن و نیک منشى انجام نداده است.
6. همهى پیامبران، شیفتهى حقیقت و شیداى ارتباط با حق و دلدادهى نماز و نیایش بودند، و در میان آنان – به ویژه پیامبر اسلام – به نماز و نیایش یا ارتباط با خدا بیشتر از همه عشق مىورزیدند.
در یکى از سخنان گران سنگ او آمده است که:
**زلال جارى نماز و نیایش در آیینهى قرآن و روایات، ص: 95@
«حبب الى من دنیاکم النساء، و الطیب، و جعلت قرة عینى فى الصلاة؛» (6).
از دنیاى شما دو چیز به سوى من دوست داشتنى گردیده است: مقام و شکوه زن و بوى خوش؛ و روشنى چشم من در نماز و نیایش است.
و نیز آمده است که فرمود: من از دنیاى شما سه چیز را دوست مىدارم و به آنها بها مىدهم:
الف. کرامت و شکوه زن یا نیمى از پیکر جامعه را،
ب. بوى خوش و عطرآگین را،
ج. و نماز و نیایش با خدا را، اما نماز نور چشم من است؛ «… و قرة عینى الصلاة».
1) بحار / ج 79 / ص 303.
2) نهج الفصاحة / ح 1878؛ مستدرک الوسائل / ج 3 / ص 46.
3) نهج الفصاحة / ح 1874.
4) نهج الفصاحة / ح 1875.
5) نهج الفصاحة / ح 2651.
6) نهج الفصاحة / ح 1343.