جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقدمه از: آیت الله سبحانى؛ سجده بر تربت عالى‏ترین تجلیگاه تواضع‏

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دانشمندان الهى با ژرف‏نگرى خاصى، به این نتیجه رسیده‏اند که حقیقت وجود امکانى، همان وابستگى آن، به مقام ربوبى است، و اگر این واقعیت، از ممکنات گرفته شود، موجود ممکنى وجود نخواهد داشت، از این جهت قرآن مجید مى‏فرماید:

(یا أیها الناس أنتم الفقراء إلى الله والله هو الغنى الحمید) (1).

«اى مردم! شما نیازمند به خدا هستید و خدا بى‏نیاز و ستوده است.»

از این جهت مى‏توان گفت: «خودشناسى مایه خداشناسى است»، زیرا «واقعیت خود»، همان وابستگى به خداى بى‏نیاز و ستوده است. چگونه مى‏توان خود را به صورت کامل شناخت، ولى وابستگى را نشناخت؟ و در نتیجه «خدافراموشى مایه خود

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 10@

فراموشى» است، چنان که مى‏فرماید:

(و لا تکونوا کالذین نسوا الله فأنساهم أنفسهم…) (2).

«از آنان نباشید که خدا را فراموش کردند و در نتیجه خود را فراموش کردند.»

این مطلبى است که ژرف‏نگران از طریق برهان و دلیل به آن رسیده‏اند، ولى اهل معرفت، از طریق سیر و سلوک و «درون‏گرایى» چنین تعلقى را مشاهده کرده، و آن را با دیده دل دیده‏اند. از آن دو گروه بگذریم، نوع مردم از طریق فطرت به چنین وابستگى پى برده و خدا را شناخته‏اند، تا آن‏جا که خداشناسى یکى از ابعاد روحى انسان‏ها را تشکیل مى‏دهد و در تمام چهره‏هاى تمدن بشرى، حس خداشناسى و خضوع در برابر قدرت بزرگ، و تواضع و فروتنى در قبال آن، براى خود تجلى داشته است. از این جهت در تمام شرایع آسمانى، عباداتى به نام نماز و غیره تشریع شده که دریافت فکرى دانشمندان، و شهودى عارفان، و فطرى انسان‏هاى عادى، را تجسم مى‏بخشند و آنان را به خضوع در برابر آن منعم بزرگ، وا مى‏دارند.

آیین مقدس اسلام که کامل‏ترین شرایع پیشین و عصاره آنهاست، با تشریع نماز، به این حس تجلى خاصى بخشیده است و

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 11@

چون نماز یک امر عبادى «توقیفى» است، طبعا تمام خصوصیات آن در اختیار شارع مقدس است و در فقه امامیه ثابت شده است که نمازگزار، تنها بر زمین (سنگ و خاک) و یا روییدنى که خوردنى و پوشیدنى نباشد، باید سجده کند.

رعایت چنین شرطى براى نمازگزار از نظر فقه امامیه لازم است، و فلسفه آن این است که سجده بر زمین و سپس بر نبات، عالى‏ترین تجلیگاه تواضع و فروتنى است، که نماز براى خاطر آن تشریع شده است. در برابر سجده بر طلا و نقره یا فرش‏هاى قیمتى و البته ارزشمند که هرگز در آن چنین تواضع کامل نیست.

از آن‏جا که غالبا چنین شرطى در خانه‏ها و مراکز کار و در وسایل نقلیه فراهم نیست، پیروان اهل بیت، قطعه خاکى را در قالب‏هاى خاصى به همراه خود نگه مى‏دارند، تا به هنگام نماز، بر خاک سجده کنند و شرط لازم را تحصیل نمایند. و چنین کارى بدعت نیست زیرا در میان سلف صالح چنین رسمى وجود داشت، بلکه فریضه است که تا انسان، نماز خود را، در تمام شرایط به صورت کامل بخواند.

و این کار، بسان حفظ مقدارى خاک در میان کیسه در خانه‏هاست که افراد مکلف به تیمم، در شرایط خاصى بر آن تیمم کنند، زیرا در همه‏ى شرایط، زمین پاک و به تعبیر قرآن (صعیدا طیبا)، در دسترس نیست، و از طرفى انسان باید تیمم کند، چه بهتر مقدارى خاک پاک در میان کیسه نظیف حفظ کند، تا در موقع نیاز به

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 12@

تیمم به وظیفه خود عمل کند.

از آن‏جا که برادران اهل سنت از فلسفه این کار (سجده بر خاک و یا گیاه) اطلاع ندارند، از رائج بودن این مطلب، در میان صحابه و تابعان نیز ناآگاهند، در این رساله، فلسفه سجده بر تربت از نظر شیعه امامیه تشریح شده است و اگر با دیده دقت بنگرند، ناچارند در کیفیت اداى فریضه الهى تجدید نظر نمایند.

شگفت این که بسیارى از افراد ناآگاه تصور مى‏کنند که شیعیان تربت را مى‏پرستند در حالى که شیعه بر خاک سجده مى‏کند، و از این طریق عالى‏ترین تواضع و فروتنى را در برابر خدا ابراز داشته و فقط او را مى‏پرستد. همه گروه‏هاى اسلامى بر چیزى سجده مى‏کنند، چیزى که هست شیعه بر یکى از دو چیز سجده مى‏کند: 1. زمین، 2. روییدنى از زمین، در حالى که دیگران بر همه چیز سجده مى‏کنند، همانطور که سجده آنان بر پشم و ابریشم، دلیل بر پرستش این چیزها نیست، همین طور سجده شیعه بر تربت گواه پرستش تربت نیست.

شما مشروح این بحث‏ها را در کتابى که هم اکنون تقدیم شما خوانندگان مى‏شود، مى‏خوانید، و ما از مؤلف عالیقدر، و نویسنده دانشمند آن، جناب سیدرضا حسینى نسب کمال تشکر را نموده و بر رنج تتبع و دقت او ارج مى‏نهیم، و همچنین از دوست محترم جناب آقاى حاج حسن محمدى پرویزیان که این کتاب به درخواست اکید ایشان نگارش یافته است سپاسگزاریم، و به حکم

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 13@

«الدال على الخیر کفاعله» او نیز در ثواب و پاداش، با مؤلف شریک است. امید است این رساله، گامى در راه وحدت کلمه و حسن تفاهم میان مسلمانان باشد.

قم – مؤسسه‏ى امام صادق علیه‏السلام

جعفر سبحانى

25 / 5 / 1369 برابر 25 محرم 1411

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 15@


1) فاطر، آیه 15.

2) حشر / 19.