جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ملاحظات دیگر تبلیغ در قرآن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ـ رابطه‏ی گمراهى با کم ظرفیتى و تنگ نظرى

و هر کس را که خواهد گمراه کند قلبش را چنان فرو مى‏بندد که گویى مى‏خواهد که به آسمان فرا رود. بدین سان خدا به آنهایى که ایمان نمى‏آورند پلیدى مى‏نهد (انعام 125).

ـ رابطه شرح صدر (بلند نظرى و گشادگى دل) با هدایت

هر کس را که خدا خواهد که هدایت کند دلش را براى اسلام مى‏گشاید (انعام 125 و طه 25).

ـ عقل شهودى (تعقل از طریق دل و نه ذهن!)

آیا در زمین سیر نمى‏کنند تا صاحب دل‏هایى گردند که بدان تعقل کنند. (حج 46، محمد 24)

ـ شاخص نیکى بودن (آزمون نیک بودن)

نیکى را در نخواهید یافت تا آنگاه که از آنچه دوست مى‏دارید انفاق کنید. (آل‏عمران، 92)

ـ نیک رفتارى با بدرفتارى‏ها

بدى خلق را به بهترین شکل پاسخ بده تا همان کسى که گویى با تو سر ستیز دارد دوست و یار تو شود. (فصلت، 34)

ـ مثبت اندیشى به دشوارى‏ها

عسى ان تکرهوا شیئاً…؛ بقره، 216 و نساء 19.

ـ فرآیند گرایى و راه مدارى در تبلیغ

در تعلیم و تربیت قرآنى، هدف از خلقت پرستش‏گرى و عبادت است: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون (ذاریات، 56)(1).

**راهبردهاى روان‏شناختى تبلیغ، ص: 121@

تبلیغ و نه تحمیل

و ما على الرّسول الاّ البلغُ لمبین (عنکبوت 18)

و بر عهده‏ی رسول (مسؤولیت پیامبر) چیزى جز تبلیغى روشنگر هیچ نیست! انّما انت مُنذرُ و کل قوم هاد (رعد 7)

جز این نیست که تو بیم دهنده‏اى هستى و هر قومى را رهبرى است.

فاعلمو انما على رسولنا البلغ المبین

بدانید که وظیفه‏ی پیامبر ما رسانیدن پیام روشن خداوند است (مائده 92)

رُسُلاً مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس على اللّه


1) پرستش چیست؟ همان «راه مستقیم» است. پس عبادت خود راه است و نه هدف ایستا، در واقع هدف از خلقت قرار گرفتن در صراط مستقیم است. و أن عبُدونى هذا صراط مستقیم. مرا بپرستید که راه راست این است (یس 61). پایان راه کجاست؟ و أن الى ربک المنتهى (نجم 42 و پایان راه همه، پروردگار توست.