جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهریه

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

قانون مهریّه هماهنگى با طبیعت است. از این رو که نشانه و زمینه ی آن است که عشق از ناحیه ی مرد آغاز شده و زن پاسخگوى عشق اوست و مرد به احترام او هدیّه‏اى نثار او مى‏کند.(1).

سخن از معامله و خرید و فروش نیست، سخن از رقابت و چشم و هم چشمى نیست.

شاید برخى تا توان دارند مهریّه را بالا مى‏برند تا همسرشان را پاى‏بند به زندگى کنند هرگز چنین نخواهد بود، او مى‏تواند با کاهش محبّت و توجّه خود به زندگى، زن را در تنگنایى قرار دهد که مهریّه ی خود را ببخشد و بگوید: «مهرم حلال، جانم آزاد.»

بنابراین میزان پاى‏بندى شوهر به زندگى به میزان تقوا، اخلاق و دین او بستگى دارد وگرنه سنگینى مهریّه نه تنها ضامن بقاء زندگى نیست بلکه

**راه سبز، ص: 157@

مایه ی کینه و کدورت شوهر است چون او همیشه فکر مى‏کند همسرش خود را به او فروخته است.

از این رو اسلام، هم بهانتخاب شوهر خوش اخلاق و متدیّن و باتقوا سفارش نموده است و هم پایین بودن مهریّه را سفارش کرده است.

پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: «بهترین زنان امّت من کسانى هستند که مهریّه‏هاشان کمتر است.»(2) و باز از پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم نقل شده است که فرمود:

«مهریّه ی زنان را بالا نبرید که موجب دشمنى مى‏گردد.»(3).


1) نظام حقوق زن در اسلام (استاد مطهّرى) / ص 244.

2) دعائم الاسلام / جلد 2 / صفحه 197.

3) مستدرک الوسایل / جلد 15 / صفحه 66.