جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مویه‏ى سحرى‏

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مرا در این ظلمات آن که رهنمایى کرد

نیاز نیم شبى بود و گریه‏ى سحرى‏

دیلمى در ارشاد القلوب از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم روایت کرده که فرمود: «هیچ مؤمنى نیست که از چشمش به قدر بال مگسى اشک بیرون آمده و به صورتش برسد مگر آن که خداى تعالى او را بر آتش جهنم حرام مى‏کند.»(1).

و باز از آن رسول گرامى روایت شده که فرمود: «چشمى که از خوف خداى تعالى گریه کند آتش را نخواهد دید.»(2).

و باز از آن سرور مروى است که فرمود: «هیچ قطره‏اى نزد خدا محبوب‏تر از قطره‏ى اشکى نیست که از خوف خداى تعالى از چشم بیرون آمده باشد و از قطره‏ى خونى که در راه خدا ریخته باشد و هیچ بنده‏اى نیست که از خوف خداى تعالى بگرید مگر آن که خداى تعالى او را از شراب بهشتى رحمتش سیراب مى‏گرداند و گریه‏ى او را به خنده و سرور در بهشت تبدل مى‏کند و اطرافیان او را مورد مرحمت قرار مى‏دهد؛ هر چند بیست هزار نفر باشند. هیچ چشمى از خوف خدا پر از اشک نمى‏شود مگر آن که خداوند پیکرش را بر آتش حرام مى‏کند و اگر اشک از دیدگانش جارى شد و به رخساره اش رسید آن رخساره هرگز فقر و خوارى نمى‏بیند و اگر بنده‏اى در میان امتى بگرید هر آینه خداى تعالى آن امت را به خاطر گریه‏ى او نجات مى‏بخشد.»(2).

هم چنین فرمود: «کسى که از گناهى بگرید آمرزیده شود و کسى که از ترس آتش بگرید خداى تعالى از آن پناهش دهد و کسى که به شوق بهشت بگرید خداى تعالى او را

**سیماى متهجدین، ص: 40@

در بهشت جاى دهد و براى او ایمنى از وحشت بزرگ نوشته مى‏شود و کسى که از خوف خداى تعالى گریه کند خداى تعالى او را با پیامبران و راستان و شهیدان و صلحاء محشور مى‏کند و اینها رفقاى خوبى مى‏باشند.»(2).

و هم چنین از پیامبر نقل شده که فرمود: خداى تعالى چون بنده‏اى را دوست داشت دل او را از اندوه نالان مى‏کند که خداى تعالى هر دلى را که اندوهگین باشد دوست مى‏دارد و کسى که از خوف خدا بگرید به آتش نمى‏رود تا آن شیر دوشیده شده دوباره به پستان بازگردد.»(3).

در واقع پیامبر عظیم الشأن با این جمله‏ى نورانى به ما عاصیان تعهد مى‏دهند که اگر منظور و مقصودمان از گریه فقط و فقط خدا و رضایت او باشد حتما مورد توجه قرار گرفته و مشمول رحمت بى‏منتهاى الهى قرار خواهیم گرفت.

چنانچه فرموده‏اند: «گریه از خوف خداى تعالى کلید رحمت و نشانه‏ى پذیرش و مستجاب شدن دعا است.»(3) و نیز فرموده‏اند: «هنگامى که بنده از خوف خدا گریه کرد گناهان از او همچون برگ درخت مى‏ریزد. پس چون روزى مى‏شود که از مادر زاییده شده است.»(3).

و اما چگونه مى‏توان دریافت که گریه مورد توجه قرار گرفته و آیا به هدف اجابت رسیده است یا نه؟ در این زمینه روایت زیبایى از صادق آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم به ما رسیده که فرمود: «همین که پوست بدنت جمع شد و چشمهایت اشک ریخت و قلبت تپید پس به هوش باش به هوش! که مقصد و مقصودت مورد توجه قرار گرفته است.»(3).

**سیماى متهجدین، ص: 41@

آنچه مسلم است رسیدن به این حالت وصف ناپذیر از الطاف بى‏کران الهى است که شامل هر بنده رو سیاهى که بخواهد مى‏فرماید و امید است ما عاصیان بیچاره نیز مشمول الطاف واسعه آن جمیل قرار بگیریم. «ان شاء الله»

سوز دل، اشک روان، آه سحر، ناله‏ى شب‏

این همه از نظر لطف شما مى‏بینم‏

کس ندیدست چو مشک ختن و ناقه‏ى چین‏

آنچه من هر سحر از باد صبا مى‏بینم‏

و سخن در این بحث فراوان است و روایات زیادى در این باب به ما رسیده است که جهت جلوگیرى از اطاله‏ى کلام از ذکر بقیه‏ى آنها خوددارى مى‏شود.


1) رساله لقاء الله ص 143.

2) رساله لقاء الله صص 146 – 148.

3) رساله لقاء الله صص 148 و 149.