جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نتیجه (3)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

از مجموعه احادیث یاد شده، دو نکته‏ى ذیل به روشنى معلوم مى‏گردد:

1. در حالت اختار و امکان دسترسى به اجزاء زمین، مانند خاک، سنگ، سنگریزه و رستنى‏هاى آن (مگر خوردنى‏ها و پوشیدنى‏ها)، و در صورت فقدان عذر موجه (مانند سرما و گرماى شدید)، باید بر زمین و روییدنى‏هاى یاد شده سجده نمود.

2. تنها در صورت وجود عذر موجه و حالت اضطرارى (مانند سرماى شدید و گرماى طاقت فرسا و یا فقدان اجزاء زمین) مى‏توان بر گوشه‏ى لباس و پارچه سجده کرد. و این نکته، موضوعى است که در روایات دو گروه شیعه و سنى به چشم مى‏خورد.

از این رو، مسلمانان شیعه و پیروان مکتب اهل بیت علیهم‏السلام، به پیروى از سنت رسول خدا صلى الله علیه و آله و سیره‏ى آن حضرت و رفتار عملى مسلمانان صدر اسلام و سخنان عترت پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله، در حالت اختیار، بر اجزاء زمین مانند سنگ، سنگریزه و یا قطعه‏اى از چوب و امثال آن سجده مى‏نمایند و از سجده بر پارچه‏ها، لباس و خوردنى‏ها خوددارى مى‏نمایند. و در این راستا، به منظور ابراز

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 71@

تذلل و فروتنى بیشتر در مقابل خداوند بزرگ، ترجیح مى‏دهند بر خاک سجده نمایند، و لذا با تأسى به سیره‏ى صحابه و تابعان و اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله قطعه‏اى از تربت پاکیزه را براى سجده برمى‏گزینند تا بدین وسیله، بالاترین درجه‏ى تواضع خویش را در برابر پروردگار جهانیان ابراز دارند.

لازم به تذکراست که رفتار یاد شده، تنها به شیعیان اختصاص ندارد، بلکه جمعى از شخصیت‏هاى معروف اهل تسنن نیز، همین راه را برگزیده‏اند که به منظور رعایت اختصار، نمونه‏هایى از آن را (از میان انبوه حکایت‏ها و نقل‏ها) از نظر شما مى‏گذرانیم:

1. گروهى از محدثان و مورخان اسلامى، چنین حکایت کرده‏اند:

«عمر بن عبدالعزیز – خلیفه اموى – به خمره (نوعى حصیر) اکتفا نمى‏کرد، بلکه مقدارى خاک بر روى آن قرار مى‏داد و بر آن سجده مى‏نمود.» (1).

2. از عروة بن زبیر نقل شده که خوش نداشت بر چیزى جز زمین، نماز بگزارد. (2).

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 72@

3. چنان که قبلا نیز اشاره شد، نویسنده «الطبقات الکبرى» چنین مى‏گوید:

«مسروق بن اجدع (یکى از تابعان) به هنگام سفر، خشتى را با خود برمى‏داشت تا در کشتى بر آن سجده نماید.» (3).

بر این اساس، رویه‏ى مسلمانان شیعه، مبنى بر التزام به سجده نمودن بر اجزاء زمین و رستنى‏هاى آن – مگر خوردنى‏ها و پوشیدنى‏ها – و همچنین ترجیح دادن سجده بر خاک و قطعه‏اى از تربت پاکیزه و مقدس به منظور ابراز فروتنى و تذلل بیشتر در برابر خداوند بزرگ، نه تنها از گردونه شرک خارج است، بلکه کاملا با روح توحید و یگانه پرستى سازگار مى‏باشد و نظریاتى که برخلاف آن وجود دارد، نوعى بدعت و تشریع بى‏پایه است که سستى و بى‏پایگى آنها در پرتو دلائل مذکور مانند سنت و سیره‏ى پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سخنان و رفتار عملى صحابه و تابعین، و همچنین روایات اهل بیت علیهم‏السلام، به اثبات مى‏رسد، سخن یاد شده در زیر، گواهى روشن بر این مدعا است:

«حافظ ابوبکر بن ابى‏شیبه در کتاب خود (المصنف)، ج 2 از سعید بن مسیب و محمد بن سیرین، چنین حکایت نموده است که نماز بر «طنفسة» (که نوعى

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 73@

فرش کرک‏دار است)، امرى محدث مى‏باشد. و از رسول خدا صلى الله علیه و آله به سند صحیح روایت شده است که: بدترین امور، محدث‏ها هستند و هر امر محدثى بدعت است.» (4).

**سجده بر تربت یا نهایت تواضع در پیشگاه خداوند، ص: 74@


1) فتح البارى، ج 1، ص 410 و شرح الأحوذى، ج 1، ص 272: «عمر بن عبدالعزیز الخلیفة الأموى کان یکتفى بالخمرة، بل یضع علیها التراب و یسجد علیه».

2) همان مدرک: «روى عن عروة بن الزبیر انه کان یکره الصلاة على شى‏ء دون الأرض».

3) الطبقات الکبرى، ج 6، ص 79، طبع بیروت، در احوالات مسروق بن اجدع: «کان مسروق إذا خرج یخرج بلبنة یسجد علیها فى السفینة».

4) سیرتنا و سنتنا، ص 134: «و قد اخرج الحافظ الکبیرالشقة أبوبکر بن أبى‏شیبة باسناده فى المصنف فى المجلد الثانى عن سعید بن المسیب و عن محمد بن سیرین: ان الصلاة على الطنفسة محدث، و قد صح عن رسول الله صلى الله علیه و آله قوله: شر الأمور محدثاتها، و کل محدثة بدعة».