جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نماز و امنیت بخشیدن از وسوسه‏ى شیطان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نماز و نیایش به خاطر نقش تربیتى و پیوند دادن انسان با خدا و معنویت، شیطان را از انسان دور و دمدمه‏هایش را در نمازگزار بى‏اثر مى‏سازد.

پیامبر در این مورد فرمود:

«الصلاة تسود وجه الشیطان، و الصدقة تکسر ظهره، و التحاب فى الله یقطع دابره؛ فاذا فعلتم ذلک تباعد منکم کمطلع الشمس من مغربها؛» (1).

نماز و نیایش خالصانه و عارفانه با خدا، چهره‏ى شیطان را سیاه مى‏کند، و صدقه و دهش، کمر او را مى‏شکند، و دوستى در راه خدا، دم او را مى‏برد، و آن گاه

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 111@

که چنین رفتار کردید، آن موجود پلید و تاریک اندیش به فاصله‏ى خاور تا باختر از شما دورى مى‏جوید.

از برخى سخنان حکمت‏آموز پیامبر چنین دریافت مى‏گردد که: فرد گسسته‏ى از نماز و نیایش، در روز رستاخیز با «قارون» و همانندهاى او برانگیخته خواهد شد؛ چرا که انسان با گسستن از خدا، در اندیشه و منش و رفتار، بسان «قارون» و «فرعون» و «هامان» – که از پلیدترین استبدادگران و خودکامگان تاریخ بودند – مى‏شود و به مقررات خدا و حقوق مردم بها نمى‏دهد و در نتیجه همدم و همراه آنان مى‏گردد.

اهمیت و نقش و ویژگى نماز در تربیت انسان و اثرگذارى آن در سرنوشت دیگر اعمال او از نظر پیامبر به گونه‏اى است که در روز رستاخیز نخست به نماز و نیایش انسان مى‏نگرند، آن گاه به کارهاى دیگر عبادى و دینى او.

به همین جهت است که اگر نماز و نیایش انسان چنگى به دل زد، سایر اعمال او را در پرونده‏اش خواهند دید، وگرنه بى‏فایده است و گویى ارزش دیدن نخواهد داشت.

در این مورد از بزرگ پیشواى توحید و تقوا، پیامبر گرامى آورده‏اند که فرمود:

«اول ما ینظر فى عمل العبد فى یوم القیامة فى صلاته؛ فان قبلت نظر فى غیرها و ان لم یقبل لم ینظر فى عمله بشى‏ء؛» (2).

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 112@

نخستین چیزى که از مجموع کارکرد بندگان خدا در روز رستاخیز مورد نگرش و بررسى فرشتگان قرار مى‏گیرد، نماز و نیایش اوست؛ اگر نماز و نیایش او، مورد پذیرش بارگاه خدا گردید، به دیگر کارهاى او هم نظر مى‏کنند وگرنه دیگر به آن‏ها توجهى نخواهد شد.

و نیز در اهمیت نماز و نیایش در روز رستاخیز و حسابرسى فرمود:

«اول ما یحاسب به الصلاة؛» (3).

نخستین چیزى که مورد محاسبه قرار مى‏گیرد نماز است.

و نیز در زیبا و با معنویت و کامل خواندن نماز و نیایش فرمود:

«الصلاة میزان فمن أوفى استوفى؛» (4).

نماز، بسان میزان است، کسى که آن را به صورت کامل انجام دهد پاداش کامل مى‏گیرد.


1) نهج الفصاحة / ح 1877.

2) مستدرک الوسایل / ج 1 / ص 173.

3) نهج الفصاحة / ح 979.

4) نهج الفصاحة / ح 1876.