جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نماز و فرهنگ عدالت‏آفرین نماز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

از ویژگى‏هاى ایمان‏داران و نواندیشان راستین آن است که باید با منطق و منش پرجاذبه‏ى خود، ترویج‏گر نماز و نیایش، به ویژه فرهنگ و روش عدالت آفرین و آزادى بخش و مهر گستر نماز باشند؛ چرا که به باور آنان بر پاداشتن نماز و نیایش و نهادینه شدن فرهنگ عدالت آفرین آن در کران تا کران جامعه، از پیش شرطهاى اساسى حرکت‏هاى فرهنگى و اصلاحى و اخلاقى در یک نظام آزادمنش و رعایتگر مقررات و حقوق بشر است.

قرآن در این مورد مى‏فرماید:

«الذین ان مکناهم فى الأرض اقاموا الصلوة و آتو الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الأمور-» (1).

…همان کسانى که چون در زمین به آنان موقعیت و توانایى ارزانى داریم، نماز را بر پا مى‏دارند و زکات و حقوق مالى خویش را مى‏پردازند و به کار پسندیده

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 54@

فرمان مى‏دهند، و از کار ناپسند باز مى‏دارند، و فرجام همه‏ى کارها از آن خداست.

از این آیه، رابطه‏ى تنگاتنگ و نقش سازنده‏ى نماز در این محورها و میدان‏هاى زندگى به روشنى دریافت مى‏گردد:

1. نقش سازنده‏ى نماز در اصلاح امور؛

2. نقش سازنده‏ى نماز در اصلاح اندیشه‏ها و باورها و رشد اندیشه و فرهنگ و ادب مردم؛

3. نقش سازنده‏ى نماز و نیایش در اصلاح منش و اخلاق فرد و جامعه و مدیریت آن؛

4. نقش سازنده‏ى نماز در پرداخت زکات و حقوق مالى براى اصلاح امور اقتصادى و مالى جامعه و فقر زدایى و محرومیت ستیزى و مبارزه‏ى با انواع آسیب‏ها و آسیب پذیرى‏ها؛

5. نقش سازنده‏ى نماز در زدایش خودخواهى و احیاى حس نوع دوستى و مردم خواهى که یکى از کلیدهاى حل مشکلات و از رازهاى پیشرفت و کمال و رعایت حقوق دیگران است.

6. رابطه‏ى تنگاتنگ نماز با امر به معروف و نهى از منکر یا دو اصل نظارت‏ پذیرى و نقد و محاسبه‏جویى در زندگى جامعه و حکومت به صورت متقابل.


1) حج / آیه‏ى 41.