خداوند، آن گاه که در سوره بقره، آیه ی 3، از یُؤمِنُونَ بِالْغَیبْ سخن مى راند، بدون هیچ مکث و فاصله اى، از یُقیمونَ الصَّلَوة نام مى برد:
الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة
آرى: نماز «تذکرى» است که انسان را از «فراموشى نفرت بار» مى رهاند، و همیشه «ریسمان پیوند» بین «انسان» و «غیب» است.
امام رضا علیه السلام در پاسخ نامه اى که در آن، از «فلسفه نماز» سؤال شده بود چنین فرمود:
«… و نیز هدف این است که انسان همواره هشیار و متذکر باشد، گرد و غبار فراموش کارى بر دل او ننشیند.»(1).
و در سوره ی طه، آیه 14، آمده است:
أَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکْرِى
نماز را به پاى دار، تا به یاد من باشى.
و امام رضا علیه السلام در سخنى دیگر، درباره ی «فلسفه وجوب نماز» مى فرماید:
لئلاینسى العبد سیده و مدبرّه و خالقه.
نماز واجب گردید که بنده، آقا و مدّبر و خالقش را فراموش نکند.(2).
1) ص 294، ج 12، تفسیر نمونه.
2) ص 169، سروده هاى زمان.