جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

و لا الضالین

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آن مردمى که کج فهم هستند، دین را غلط یافته و براى خود راه خدا را تفسیر مى‏کنند و مسیر کمال را در آنچه خدا نمى‏پسندد مى‏انگارند و براى شناخت حق، سر از معیار و میزان برتافته و آنچه خود مى‏خواهند انجام

**سیماى نماز، ص: 147@

مى‏دهند.

مصداق روشن گمراهى، نصارى هستند، و شاید توجه به غرور علمى و صنعتى آنان – به خصوص در این روزگار – شما را به این معنا رهنمون شود که اینان مسیر را آن مى‏پندارند که با تکیه بر دانش و صنعت خود ترسیم مى‏کنند و به راه ساختگى خود یا به آنچه که از دین به رأى خود تفسیر مى‏کنند عمل مى‏نمایند.

البته غضب‏شدگان و گمراهان فقط یهود و نصارى نیستند بلکه هر قشر و طایفه‏اى که از راه خدا جدا باشد و سر از معیارهاى الهى برتابد، به نسبت شدت و ضعف وضعش، مغضوب و گمراه است.

بى‏تردید، اگر نمازگزار داراى اخلاق و عمل یهود و نصارى و مردم منحرف باشد، مغضوب و گمراه است.

علامت اتصال به نماز حقیقى، داشتن آثار و صفات انبیا و صدیقین و شهدا و صالحین است.

امام على بن ابى‏طالب علیه‏السلام جمله‏ى «اهدنا الصراط المستقیم» را بدین گونه توضیح مى‏دهد:

آن توفیق که در روزگار گذشته ما را به پیروى از تو موفق کرد پیوسته دار تا در آینده هم از تو اطاعت کنیم(1).

حضرت صادق علیه‏السلام در ترجمه‏ى این آیه مى‏فرماید:

ما را به ملازمت راهى رهنما باش که به دوستى تو و به بهشت رساند، و از هواها و آرائى که ما را دچار رنج و فنا مى‏گرداند باز دار(2).

**سیماى نماز، ص: 148@

از رسول خدا صلى الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه‏السلام روایت شده که صراط مستقیم یعنى قرآن(3).

از امام صادق علیه‏السلام نیز روایت شده که صراط مستقیم یعنى معرفت امام(4).

در سوره‏ى مبارکه‏ى حمد آثار مهمى از قبیل توحید، نبوت، امامت، معاد، حقوق حق و خلق، اتکاى به الله، دلالت به راه خدا، و نفى بت‏پرستى به چشم مى‏خورد، که نمازگزار در این سفر و معراجى که دارد باید به تمام زوایاى آن با تمام وجود توجه کند، تا با خواندن یک نماز واقعى، به تمام آن حقایق آراسته گردد.


1) «أدم لنا توفیقک الذى أطعناک فى ماضى أیامنا حتى نطیعک کذلک فى مستقبل أعمارنا» بحارالأنوار: 89 / 252.

2) «عن الصادق علیه‏السلام فى قول الله عزوجل: «اهدنا الصراط المستقیم» قال: یقول أرشدنا للزم الطریق المؤدى إلى محبتک و المبلغ إلى (رضوانک و) جنتک و المانع من أن نتبع أهوائنا فنعطب أو نأخذ بارائنا فنهلک» وسائل الشیعة: 27 / 49، باب 6، حدیث 33179.

3) قال على علیه‏السلام: «الصراط المستقیم هنا القرآن» تفسیر الثعالبى: 1 / 168.

4) عن أبى عبدالله علیه‏السلام: «اهدنا الصراط المستقیم هو أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و معرفته» بحارالأنوار: 89 / 229.