جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا در شکل و با واژه‏هایى مشخص باید نماز خواند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

همه‏ى ادیان توحیدى و ابراهیمى‏ از جمله اسلام در اندیشه‏ى آن هستند که رابطه‏ى انسان را با خدا گرم و عاشقانه سازند، و به بیان شما، نماز و نیایش با روح و عارفانه، رمز رابطه‏ى شکوفا و خالصانه با خداست؛ به راستى اگر چنین است، چرا این گونه و به این شکل و صورت و با این برنامه‏ى مشخص و بى کم و کاست و در فرصت‏هاى ویژه؟ آیا نمى‏توان این رابطه‏ى با خدا را در شکلى دیگر، با واژه‏هایى تازه‏تر و محتوایى متنوع و در فرصت‏هاى دلخواه برقرار کرد؟

پاسخ

مى‏دانیم که آفرینش جهان هدفدار است، همین گونه آفرینش انسان. هدف از آفرینش انسان، به بیان قرآن آزمون و آموزش و شکوفایى عقلى و اخلاقى و آراستگى به ارزش‏ها و معیارهاى کمال و یا رنگ معنوى خدا گرفتن است. این رشد و صعود تنها در پرتو

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 195@

پرستش به مفهوم عام و خاص آن ممکن است، نه در فرصت‏سوزى و فقدان نظم و برنامه و یا در مرزشکنى و حق‏کشى؛ درست؟

به همین جهت اسلام بر آن است که انسان با اندیشه و منطق و منش و عملکرد درست و برابر عدالت و پروا، هماره در حال عبادت خدا و تقرب به او باشد؛ حتى در خواب و بازى و تفریح؛ و مى‏دانیم که اگر انسان خداپسندانه و برابر مقررات او طرح زندگى افکند، هماره در حال پرستش و اوج به سوى خداست؛ این عبادت و برنامه‏ى رشد و تقرب به سوى خدا به مفهوم عام آن.

افزون بر این، آفریدگار انسان خواسته است تا بندگانش عبادت‏هاى ویژه‏اى هم براى شبانه‏روز و هفته و ماه و سال خود نیز با نظم و برنامه و در شکل و محتواى مشخص و با حالت و در قالب واژه‏هاى دل‏انگیز و زیبا و ویژه‏اى داشته باشند که افزون بر تمرین اوج و رشد و عشق با خدا و یاد او، درس نظم و برنامه، درس برابرى در مقابل قانون، درس همراهى و اتحاد، درس مشارکت و احساس مسئولیت همگانى، درس دگر دوستى و دگر خواهى، درس رسیدگى به حال یکدیگر و به ویژه گره گشایى از کار دیگران نیز فرا گیرند؛ آیا اگر خداى دانا و فرزانه نوع و شکل و سبک و واژه‏هایى را براى عبادت و نماز و نیایش فرو فرستد اشکال و ایرادى دارد؟

به باور ما خود این نظم‏پذیرى و قانونگرایى و برپایى نماز در فرصتى مقرر و به سوى قبله‏اى مشخص و با واژه‏ها و محتوایى یکسان و زیبا و درس‏آموز و با حقوقى برابر و مقرراتى دقیق و صدها زیبایى و ظرافت و لطافت تفکرانگیز دیگر، بسیار جالب و دل‏انگیز و

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 196@

تماشایى است، و در این روش، فلسفه و حکمتى نهفته است که در غیر این سبک نیست؛ درست بسان رمز یک دستگاه پیچیده، یک شماره حساب بانکى، کد یک شهر و یک کشور که انسان تنها با همان رمز، قفل‏ها را گشوده و به گرفتن شماره‏ى مورد نظر توفیق مى‏یابد و بس.

به همین جهت بسیار شنیده‏ایم که دانشمندانى از دیگر ملل با دیدن منظره‏ى زیبایى از نماز و یا طواف و یا دریافت مفاهیم آنها، به مطالعه‏ى اسلام علاقمند شده و در نهایت هم به آن گرایش یافته‏اند.

پس هم باید نماز و نیایش را به عنوان یاد خدا و رمز عشق به او با همان شکل و محتوا و مقررات و ویژگى‏ها گرامى داشت و همانسان که پیامبر فرمود و نشان داد و آن را با فرهنگ و آداب مترقى آن بر پا نمود، (1) بر پا کرد و هم تنوع در خداجویى و خداخوانى و خداپرستى و رابطه‏ى با خدا را پاس داشت که «الطرق الى الله بعدد أنفاس الخلایق»


1) «صلوا کما رأییتمونى أصلى؛» چنانکه که من نماز مى‏گذارم و مى‏نگرید، نماز بگذارید.