جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادى از نمازهاى جمعى از ما

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با همه‏ى تأثیر و گیرائى و جذابیت، با آن همه توصیه‏ها و تاکیداتى که درباره اجتماعات روزانه و نماز جماعت از طرف بنیان‏گزار اسلام و اولیاى دین وارد گشته است باز ملاحظه مى‏شود که این عمل عبادى و با عظمت اسلامى در میان مسلمانان بالخصوص در میان مجامع اسلامى ما آنچنانکه حق آن است مراعات نمى‏شود و هدف ارزنده شارع مقدس در این حکم که براى مصالح فردى و اجتماعى خود ما تشریع شده است تأمین نمى‏گردد.

کسانى که در مراسم حج شرکت مى‏ورزند یکى از بهترین و فراموش ناشدنى‏ترین خاطره‏هاى معنوى آنان را اجتماع پرشکوه جماعت، و صف‏هاى طویل و منظم نماز جماعت مسجد الحرام در مکه یا مسجد النبى (صلی الله علیه وآله وسلم) در مدینه تشکیل مى‏دهد، هر وقت که این منظره‏ى باشکوه اسلامى و روحانى را به خاطر مى‏آورند، به یاد مجد و عظمت دوران صدر اسلام مى‏افتند، دوران شکوفائى و نورانیت اسلام، دوران توجه توأم با خلوص به خدا و مظاهر رحمت او. و این منظره‏ى با عظمت در اثر به پا داشتن یکى از سنت‏هاى اصیل اسلامى که با رونق و شکوه تمام برگزار مى‏شود به وجود مى‏آید.

ولى… ولى هنگامى که منظره نمازهاى دسته جمعى برخى از مساجد ما در یکى از مراکز علمى یا اماکن مقدسه‏ى زیارتى پیش چشم

**سیرى در اسرار نماز، ص: 57@

انسان، مجسم مى‏گردد، با تعداد اندک و محدود، با شرکت کنندگانى از طبقات خاص، جامعه، نه تنها اثر روانى شوق انگیزى را بوجود نمى‏آورد، بلکه گاهى موجب دورى و فرار نیز مى‏شود چون در صفهاى نماز جماعت علاوه بر اینکه از صدرنشینان اجتماع و قشرهاى مرفه جامعه چندان خبرى نیست تازه حضور پیدا کنندگان معدود هم، گاهى در خود یک مسجد و معبد، به دسته‏هاى کوچک و کوچک‏ترى تقسیم شده و از اکثریت مردم، اقلیتهائى بوجود آورده‏اند که هر کدام پشت سر یک امام مشغول تفرقه‏بازى و تفرقه افکنى هستند! و زننده‏تر اینکه در مسجد واحد گاهى با ایجاد جدارهاى مصنوعى و حائلهاى غیر حقیقى و محرابهاى چوبین مصنوعى، تعداد امکنه فرضى را بوجود مى‏آورند و یک منظره عجیب، و تشکیلات نامنظم پیش چشم تماشاگر ایجاد مى‏نمایند که غالبا باعث دورى و دلزدگى از این سنت اصیل و پرعظمت و پرشکوه و جلال اسلامى است که یقینا مخالف آن روح وحدت و یگانگى است که مورد انتظار از نماز جماعت و فلسفه‏ى وجودى آن را تشکیل مى‏دهد.

امامت و پیشوائى بر جماعت نمى‏تواند جزء کسب و حرفه قرار گیرد یا وسیله ارتزاق و معیشت باشد بلکه نماز جماعت و امامت بر آن، یک عمل محبوب و پسندیده‏اى است که براى نشان دادن روح برادرى و اتحاد و مساوات و برابرى است که براى رسیدگى به اوضاع

**سیرى در اسرار نماز، ص: 58@

و احوال بیچارگان در ضمن انجام دستور نماز به پروردگار عالم صورت مى‏گیرد و امام راتب یا کسى که داراى فضائل و کمالات معنوى بیشتر است فقط حق اولویت و شایستگى تقدم در این امر را دارد.(1).

امامت جماعت، خود جلوه‏اى از جلوه‏هاى رسالت و ولایت، و نمودى از نمودهاى حاکمیت اسلام و ارزشهاى والاى آن مى‏باشد جا دارد امام جماعت تأمین کننده و برآورنده‏ى نیازهاى روحى و معنوى مردم و پاسخگوى علمى و عملى سوالات آنان بوده باشد.

آراستگى، شایستگى، علم و دانش و فضیلت، سخنورى سخندانى، دارا بودن به کمالات صورى و باطنى از شرایط و امتیازات او خواهد بود آنچنان که در نماز جمعه این شرایط و خصوصیات به علاوه سخنورى و فصاحت امام جمعه و بلاغت قید شده است.

**سیرى در اسرار نماز، ص: 59@


1) پیام این متن در عین حال که در برخى از شهرستانها و مراکز استانها هنوز به قوت خود باقى است ولى نمى‏توان انکار نمود که پیروزى انقلاب با شکوه اسلامى روح تازه‏ى را به نمازهاى جماعت و مساجد دمید به ویژه نمازهاى دشمن شکن جمعه و جماعت در نوع شهرستانها به ویژه در تهران و قم و اصفهان و دیگر مراکز استانها نمودارى از اجتماعات مورد نظر شارع مقدس اسلام مى‏باشد چون در طول هفته، مردم را کنار هم قرار مى‏دهد و نسبت به مشکلات عمومى و اجتماعى آگاه مى‏سازد امید آن است هر چه باشکوه‏تر، پاینده‏تر، و دشمن شکننده‏تر و پر جمعیت‏تر باد!.