جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیوه‏هاى تبلیغ در اسلام و از دیدگاه وحى

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در این بخش، مطالب داخل گیومه از کتاب «خلاصه مقالات تبلیغ و تبلیغات»، گردآورى و تنظیم احمدرضا حیدرى، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى

جایگاه تبلیغ

«دعوت به حق، رساندن پیام حق به مردم از رسالت‏هاى اصلى انبیاء و اولیاء (صلوات ‏اللّه‏ علیهم) بوده است. مفهوم رسالت همان ابلاغ پیام خداوند به انسان‏هاست. این ابلاغ، به وسیله‏ی مردان بزرگى که براى تربیت افراد بشر مبعوث شده‏اند، انجام گرفته است تا مشعل هدایت را در جوامع بشرى، روشن نگاه دارند و هدف آفرینش را که همان عبودیت و تکامل انسان است، تأمین نمایند.» بنابراین جایگاه بلاغت و تبلیغ هسته محورى و معنایى رسالت انبیا را در ارسال پیام خداوند به بشر براى نجات و سعادت او تشکیل مى‏دهد.

تبلیغ و رعایت اولویت‏ها

یکى از تدابیر راهبردى در تبلیغ، تعیین اولویت‏ها و رعایت سلسله مراتب ابلاغ پیام به حسب زمان، مکان، موقعیت و نیاز مخاطبان مى‏باشد. «در ابلاغ رسالت خداوند و تصدى امر تبلیغ، باید ابتدا، پایه‏ی روحى افراد را محکم نمود و به آن سر و سامان داد. تحکیم اعتقاد به توحید و روز جزاء، زیربناى حرکت تبلیغى انبیاء است. ساختن اندیشه انسان‏ها و جهت الهى دادن به حرکات و سکنات آنان، اگر عملى شد، مسیر انسان به گونه‏اى تنظیم مى‏شود که رعایت اصول اخلاقى و آداب اجتماعى از لوازم آن مى‏باشد.» هر چند تعیین این اولویت‏ها خود به ملاک‏ها و منابع معتبر و مقتضى نیازمند است اما تشخیص مبلّغ در شناخت ضرورت‏ها و مقتضیات جامعه مى‏تواند در این زمینه راهگشا باشد.

تناسب ظرفیت‏ها و تبلیغ

براى یک مبلّغ آگاه و کارآزموده بررسى ظرفیت روحى و ارزیابى مقدار تحمل انسان‏ها، امرى مهم و اجتناب‏ناپذیر است، او نمى‏تواند همه‏ی واقعیت‏ها را در همه‏ی شرایط به همه افراد جامعه عرضه نماید.

امام صادق علیه‏السلام از رسول اللّه (ص) نقل مى‏کند:

«انا معاشر الانبیاء امرنا ان نکلم الناس على قدر عقولهم».

«ما از ناحیه خداوند مأموریت داریم، با مردم به قدر کشش عقلشان سخن گوییم.»

**راهبردهاى روان‏شناختى تبلیغ، ص: 123@

اغلب آسیب‏هاى تربیتى که در خلال تبلیغات دلسوزانه رخ مى‏دهد ناشى از عدم رعایت ظرفیت مخاطب و بى‏توجهى به درک و عقل و علاقه‏ی او مى‏باشد. آنچه که در فصل‏هاى پیشین بدان اشاره شد، برملا کننده‏ی همین آسیب‏ها و زیاده‏روى‏ها در فرآیند تبلیغ بود.

تنوع در کار دعوت به حق

نوآورى، خلاقیت و ایجاد شرایط جدید به تناسب نیاز مخاطب و جو حاکم بر جامعه یکى از اصول کارساز و جذاب در فرآیند تبلیغ مى‏باشد. «منظور داشتن تناسب روحى و تأثیر گذاشتن در نفوس باید مورد توجه باشد گاهى انسان‏هایى پیدا مى‏شوند که با موعظه ارشاد مى‏شوند و بعضى با دلیل و برهان محکم و قاطع. پس تنوع و دگرگونى در کار تبلیغ لازم است.» استفاده از شرایط متنوع فرهنگى و آشنایى با آداب و فرهنگ مخاطب مى‏تواند کثرت روش‏هاى تبلیغى را توسعه دهد.

تبلیغ بر اساس عبودیت نسبت به خداوند

«در مکتب وحى بنیانگزاران ادیان الهى، همه‏ی تلاش‏ها، جهادها، گفت و شنودها، مقاومت‏ها، باید بر اساس عبودیت انسان در پیشگاه خداوند شکل گیرد، تمام توجه باید به متمرکز شدن حرکات در راه رسیدن به حق معطوف گردد.» تمایز یافتگى تبلیغ در مکتب اسلام برخوردارى مبلّغ از جوهره‏ی عبودیت و معنویت در محور خداپرستى معنادار مى‏شود. در عبودیت و پرستشگرى است که خلوص و یگانگى گوینده بر روح و روان مخاطب تأثیر مى‏گذارد.

انبیاء بزرگ همگى خود عامل به آنچه مى‏گفتند بودند و مؤمن و مخلص بودند در تمام مراحل عبودیت از توجه به مادیات و اصل قرار دادن عالم ماده پرهیز مى‏کردند.

رضاى خداوند بهاى تبلیغ است

سیره انبیاء بزرگ، بر این بوده است که پاداش از مردم در برابر دعوت به حق مطالبه نمى‏کردند.

«قل لا اسئلکم علیه من اجر» این روش پیامبران است. این اصل مهم، تبلیغ را از استفاده‏ی ابزارى و توجیه اهداف مشخصى و سلیقه‏اى باز مى‏دارد و ناظر بر صداقت و بى‏ریایى رفتار و گفتار تبلیغ کننده است. اگر رضایت خداوند محور همه‏ی عناصر تبلیغى قرار گیرد آفات احتمالى که در هر شرایطى مبلغ را تهدید مى‏کند از بین مى‏رود.

**راهبردهاى روان‏شناختى تبلیغ، ص: 124@