شاخصهاى ارزیابى و بازسنجى مهارتهاى تبلیغى مبلّغان
عالى خوب متوسط ضعیف
روشهاى کاوشگرى را در بحثهاى تحلیلى و تعلیمى بکار مىگیرد.
مهارتهاى گوش دادن، توجه کردن و پذیرش صمیمانه مخاطب را مىداند.
نقدگرایى گروهى را در مباحث گروهى ترویج مىکند.
به خرده فرهنگها و مؤلفههاى افتراقى زبان و فرهنگ مخاطب آشناست.
به روشهاى انتقال پیام بدون دستوردهى و تحکم آشناست.
**راهبردهاى روانشناختى تبلیغ، ص: 195@
عالى خوب متوسط ضعیف
به فرآیند خودآموزى، خودفهمى و خودرهبرى مخاطب اهمیت مىدهد.
کیفیت انتقال اثربخش را به کمیت انتقال پیاپى مطالب ترجیح مىدهد.
از روشهاى تجویزى و توصیفى در طرح مطالب به طور متنوع و بجا استفاده مىکند.
به مسایل اجتماعى و واقعیتهاى روزمره زندگى مخاطب توجه مىکند.
از تصورات قالبى، پیش داورىها و قضاوتهاى زودرس در مورد مخاطبخوددارى مىکند.
در طرح مباحث، از روش تحلیل تبادلى و تعاملى استفاده مىکند.
به نیازهاى گروهى و خرد جمعى آنها توجه دارد.
هر گونه خروج مصلحتى از بحث را به موضع اصلى بر مىگرداند.
با روش عینى نظریات مخاطب را مورد کند و کاو و تحلیل قرار مىدهد.
راههاى جدید و ابتکارى در طرح مطالب را ابداع مىکند.
نکات مورد توافق و عدم توافق با مخاطب را بررسى و تحلیل مىکند.
در حل تعارضات و تفاوتهاى بین فردى مخاطبان، به جاى سرکوب، آنها را والایش و تلطیف مىکند.
سعى در جلب احساسات مخاطب از طریق همدلى و هم حسى متقابل دارد.
از محرکها و مشوقهاى مناسب براى ایجادگیرایى و جاذبه در جلسه استفاده مىکند.
**راهبردهاى روانشناختى تبلیغ، ص: 196@
عالى خوب متوسط ضعیف
از واژهها و نمادهایى استفاده مىکند که با ساختار شناختى مخاطب ارتباط معنادار دارد.
از ابهام و ایهام به اندازه و به تناسب کشش مخاطب جهت تحریک کنجکاوى او بهره مىگیرد.
افراد را با سطوح مختلف شناختى، انگیزش و عاطفى وارد میدان بحث و نقد مىکند.
سعى مىکند حس اعتماد و امنیت روانى ـ عاطفى در طرح موضوعات را بین خود و مخاطبان ایجاد کند.
از مهارتهاى ارتباطى در ایجاد موقعیت تسهیلى با مخاطب استفاده مىکند.
از ساز و کارهاى بازخوردسنجى براى ارزیابى تکوینى مطالب خود بهره مىجوید.
به احساسات ـ نگرشها و گرایشهاى پنهانى مخاطب توجه دارد.
اصول مدیریت اقتضایى در بحث خلاق را به کار مىگیرد.
مهارتهاى ادراکى را در برخورد با مخاطب به کار مىگیرد.
قبل از طرح موضوع به طرح مسأله مىپردازد.
زبان و نیاز مخاطب را بستر واژه گزینى سخنان قرار مىدهد.
به آثار پنهان و نامرئى جنبههاى غیر کلامى بحث خود اهمیت مىدهد.
مهارتهاى لازم را براى ورودى موفق و جاذب و فعال به بحث را مىداند.
مىداند چگونه از تجربیات و واقعیتهاى زندگى مخاطب در طرح مباحث استفاده کند.
آزادى مخاطب در طرح سؤالات و مطالب را به رسمیت مىشناسد و آن را تشویق مىکند.
**راهبردهاى روانشناختى تبلیغ، ص: 197@
عالى خوب متوسط ضعیف
شرایط پذیرش و گرایش درونى مخاطب به مطالب را فراهم مىسازد.
از هنر شنیدن فعال و تکریم کننده در تعامل با مخاطب برخوردار است.
به حیطه عاطفى مخاطبان توجه لازم را دارد.
به سبکهاى شخصى زندگى مخاطبان احترام قائل مىشود.
از نیازها و شرایط فرهنگى و اجتماعى مخاطبان آگاهى دارد.
در به کارگیرى روش «مخاطب محور» به جاى «خودمحور» علاقمند است.
در ایجاد فضاى هم اندیشى و مبادله تجربیات کوشش مىکند.
از تجربیات و موفقیتهاى عینى زندگى مخاطب به حسب مورد و به موقع استفاده مىکند.
به مخاطب براى نقد و ارزیابى مطالب فرصت کافى مىدهد.
در فراهم کردن زمینههاى مشارکت خودانگیخته مخاطبان در بحث دریغ نمىکند.
در تشکیل گروههاى بحث و مناظره پیش قدم است.
به رشد انگیزش و هیجان در کنار رشد شناختى و فکرى مخاطب توجه دارد.
در رفتارى کردن اهداف سخنرانى خود تلاش مىکند.
پس از هر جلسه در بازسنجى و بازبینى نتایج بحث خود اقدام مىنماید.
منش خوب، حرمت نفس و ادب اجتماعى را رشد مىدهد.
اطلاعات لازم را براى گزینش مطالب مورد نیاز دارد.
**راهبردهاى روانشناختى تبلیغ، ص: 198@
عالى خوب متوسط ضعیف
احساسها و نگرشهاى منفى نسبت به خود و موضوع بحث را برطرف مىسازد.
سطح ادراکى شنونده را در بازسنجى مطالب مطرح شده در نظر دارد.
احساسات خوشایند و ناخوشایند مخاطب را بدون هیچگونه پرده پوشى و خودسانسورى مىپذیرد و آن را شفاف و روشن مىکند.
فضاى بحث را «گرم» و صمیمى و فىالبداهه مىسازد.
روشهاى تخلیه و تحلیه و تجلیه در تعامل با مخاطب را مىداند.
تنشهاى درونى و بیرونى مخاطب را شناسایى و تخلیه مىکند.
ضمن طرح سؤالات مختلف نیازهاى مخاطبان را در فرآیند بحث شناسایى مىکند.
از سکوت، مکث، درنگ و تأمل به شکل شایسته، به اندازه و به جا استفاده مىکند.
وقت شناس و موقعیت شناس بوده و در شکار فرصتها مهارتهاى لازم را دارد.
ز سوء رفتارها و نگرشهاى مخاطبان رنجیده خاطر نمىشود و بدون تحلیل و سببشناسى و تعدیل آنها واکنش نشان نمىدهد.
بر نکات مهم و کلیدى بحث خود تأکید مىکند.
لحن کلام را بر اساس آهنگ توجه مخاطبان تنظیم مىکند.
قبل از صحبت، هدف، محتوى، روش و سازماندهى مطالب را در نظر مىگیرد.
فرصتهایى براى کشف و رشد مهارتهاى اساسى مورد نیاز مخاطبان را فراهم مىسازد.
**راهبردهاى روانشناختى تبلیغ، ص: 199@
عالى خوب متوسط ضعیف
فضایى فراهم مىسازد تا مخاطبان توانایىهاى شناختى و درک خود را در درونى کردن مطالب مطرح شده به کار گیرند.
ضمن توجه به اراده و انتخابگرى مخاطب، راهنمایى و جهت دهىهاى لازم را انجام مىدهد.
تسهیلات و فرصتهایى را فراهم مىآورد تا مخاطب در حد توان و بضاعت خود مباحث را جمعبندى و نتیجهگیرى کند.
مىداند چگونه با مخاطبان متفاوت خود عادلانه برخورد کند.
در طرز لباس پوشیدن، نشستن و آداب اخلاقى از اصول زیبایىشناسى استفاده مىکند.
اطلاعات لازم را در مورد مسایل روز و حوادث و رویدادهاى مهمى که در دنیاى مخاطب مىگذرد دارد.
در تشکیل گروههاى رویاروى در داخل جلسات براى ایجاد تعامل بین فردى تلاش مىکند.
توجه به روش اکتشافى به جاى روشهاى القایى و تحمیلى.
انسجام و یکپارچگى در طرح مباحث به جاى گسیختگى و گسستگى.
رویکرد تخصصى و علمى به طرح مباحث و ثیرهی علمى.
احترام به عقاید و نظرات مخاطب بدون پیش داورى در مورد آنها.