جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقدمه (36)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نماز میدان فراخ و عرصه ى پهناورى است که روح و اندیشه ى انسان در آن وسعت مى‏یابد و به گستردگى آن فرصت پرواز پیدا مى‏کند. نماز به عنوان تجلى نهاد عبادى دین و نمود بندگى انسان مسلمان، در عصرهاى مختلف میان نسلهاى مسلمانان با قومیت ها، فرهنگ‏ها و جغرافیاى متفاوت، پدیدآور عالى‏ترین و فاخرترین نمونه هاى فرهنگى، هنرى و معمارى بوده است که خود بستر ظهور ماندگارترین حرکتهاى اصیل اسلامى، انسانى در حوزه هاى سیاست، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد شده است.

با آنکه در دورانهاى مختلف، گرایش ها و باورها در معرض تعرض اندیشه هاى بیگانه و یا تحت فشار فرهنگهاى مهاجم قرار گرفته و در رفتار و کردار و عواطف آحاد مردم تاثیرگذاشته است، اما هیچگاه شعله هاى اعتقاد و ایمان به خدا و راهبران الهى در دل مردم افسرده نشده است و معالم هدایت و شعائر دینى در کانون‏هاى قدسى آن همچون مساجد و حرم هاى مطهر به خاموشى و خمودى نگرائیده است. در اوج فشار و هجوم، رویشى تازه از ایمان و اعتقاد درمیان مسلمانان مخصوصاً نسل جوان آن پدید آمده است که بهارى مجدد را نوید داده و دوباره، شکوفایى و رشد و حیات مجدد در سبزه زار حیات مسلمانى رخ نموده است.

در روزگار انقلاب اسلامى که پیر فرزانه اى آن را راهبرى نمود، نسل جوان، فریادگران پرخروشى بودند که نداى توحید و عدالت و کرامت انسانى رادر مصاف هاى مبارزه و درگیرى با پیشوایان شرک و ظلم و بردگى سردادند و در میدان مقابله با آنها با استعانت از نماز مقاومت کردند تا سرفرازى و فرازمندى انسان مؤمن به خدا را در برابر دیدگان مبهوتان قدرت طاغوتها به نمایش گذاشتند و نقاب از چهره اقتدار پوشالى ابرقدرتها برگرفتند.

باز فهمى منشأ این قدرت الهى در نسل انقلابگر دو دهه اخیر ایران اسلامى و بسط و توسعه آن در میان نسل دوم و سوم انقلاب و همچنین توده هاى مسلمان و محرومان و مستضعفان سایر نقاط دنیا از اهمیت ویژه اى برخوردار است. یقیناً این بازفهمى

**روایت مهر، ص: 8@

نیازمند بازشناسى و آسیب شناسى جریان دینگرایى و دلدادگى به ارزشها و آرمانهاى اسلامى و قرآنى است. پدیده ى بازگشت به دین در دوره ى رواج ارزشهاى غربى و سلطه ى حاکمان دین ستیز نه این چنین است که معلول سخت گیرى و دیکتاتورى آن دوره باشد، بلکه بازگشت به دین، رجوع به فطرت دینى و حاصل روشنگرى‏هاى دیرپاى عالمان واندیشمندان اسلامى بود که بذر اعتقاد و ایمان را در فطرتها سیراب مى‏ساختند. امروز نیز باز فهمى دین نیازمند بازشناسى و روشنگرى و سیراب سازى اندیشه ها و جانها از آبشخور زلال معارف اسلامى است. آمیختگى با خرافه، دلدادگى به اسطوره و احساس سیرابى با هیجان و عاطفه، نهاد دین و باور به آن را در معرض خطر پوسیدگى و از درون پاشیدگى قرار مى‏دهد. اما تعقل و تدبر در آموزه هاى دینى و الگو و اسوه قراردادن پیشوایان معصوم (علیهم السلام) و پاسخگویى به پرسشهاى درونى و بیرونى به کمک اندیشه و فکر، حاکمیت نهاد دین را استحکام بخشید و دینداران را در مواجهه با شبهه و تردید ها تقویت مى‏کند.

مسابقه نویسندگان جوان و جوانان نویسنده، گامى در جهت آماده سازى مخاطبان جوان در میدان تدبیر و اندیشه و بازشناسى و باز فهمى راز قدرت انقلاب اسلامى در مواجهه با قدرتهاى مادى جهان معاصر است. آنان در چنین مجالى فرصت مى‏یابند توسن فکر خویش را در عرصه هاى مختلف به حرکت در آورند، به زوایاى مختلف سربکشند و با سرپنجه قلم، گزارش کاوشهاى علمى خود را بنگارند.

در سومین مسابقه نویسندگان جوان نیز انبوهى از جوانان نویسنده به فکر و تأمل و تحقیق و پژوهش پرداختند و دریافت هاى خود را در قالب هاى متنوعى از نوشته ها و سروده ها به صورت کتاب عرضه داشته اند.

در این میان همت ما نیز بر این بود که همچون آینه دارانى سیماى زیباى اندیشه و فکر جوانان دلداده‏ى زیباى مطلق را به همه ى دوستداران زیبایى گفت وگو با او بنمایانیم. آنچه شما خوانندگان در این مجموعه مى‏بینید ما به ازاى تجلى آن جمال و برون داد این همت است. توفیق نمازیان را در گسترش فرهنگ بندگى پروردگار بندگان خواستاریم.

دکتر محمدیان

معاون تحقیق و تألیف

**روایت مهر، ص: 9@