جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عامل اندیشورى و حسابگرى انسان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انسان در زندگى اندیش‏ور و حسابگر است، و نیک مى‏داند که با همه توانایى جسمى و علمى و فکرى و هنرى و اجتماعى و اقتصادى و سیاسى و نظامى‏اش، بسیار آسیب پذیر و نیازمند و ناتوان است؛ به همین جهت براى جلب سود و حفظ سلامت و دفع زیان و دور ساختن خطرهاى احتمالى از خود، پناه و پناهگاه مى‏جوید و در این راه به تدریج درمى‏یابد که چنین پناه و پناهگاه پاینده و بى‏کرانى تنها آفریدگار تواناى هستى است؛ با این خردورزى و حسابگرى است

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 25@

که به سوى خدا مى‏رود و به پرستش و نیایش او کمر مى‏بندد تا از سویى به نعمت‏ها و منافع این جهان و آن جهان برسد و از سوى دیگر از خطر و کیفر احتمالى در امان بماند.

پس انگیزه‏ى دیگر خداجویى و پرستش و نیایش، گوهر خرد و حسابگرى انسانى است که از ژرفاى جان او مى‏جوشد.

جالب است بدانیم که پیامبران نه براى انگیزش انسان به خداجویى و خداپرستى، (1) که براى شناساندن خداى یکتا به انسان خداجو و هشدار از پرستش خدایان دروغین آمده‏اند (2) و نیز مردم غفلت زده و آفت زده را با انگیزش و بیدار سازى همین انگیزه‏ها به سوى خدا فراخوانده‏اند. (3).

امیر یکتاپرستان، در بیانى، افزون بر آن انگیزه‏ها، از نوید و امید (4) و

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 26@

از آینده‏نگرى و هراس از آینده‏ى ناشناخته (5) و حس حق‏شناسى و سپاسگزارى انسان سخن دارد و مى‏فرماید:

«ان قوما عبدوا الله رغبة فتلک عبادة التجار،

و ان قوما عبدوا الله رهبة فتلک عبادة العبید،

و ان قوما عبدوا الله شکرا فتلک عبادة الأحرار؛» (6).

حقیقت این است که گروهى خدا را به انگیزه‏ى رسیدن به پاداش و نعمت‏هایش مى‏پرستند و در برابر او فروتنى و فرمانبردارى و نیایش مى‏کنند، که این عبادت و نماز آنان، تاجر منشانه است.

گروهى دیگر خدا را به انگیزه‏ى ترس از قدرت و عدالت و کیفرش مى‏پرستند که این پرستش و نیایش نیز برده صفتانه است.

اما گروهى دیگر خدا را به انگیزه‏ى سپاسگزارى و حق‏شناسى مى‏پرستند، که این عبادت و پرستشى آزادمنشانه است و کار انسانهاى آزادمنش، و این برترین عبادت‏هاست.

و خود او در نماز و نیایش با خدا این سان زمزمه مى‏کرد:

«الهى ما عبدتک خوفا من نارک و لا طمعا فى جنتک بل وجدتک أهلا للعبادة فعبدتک؛» (7).

خداى من! تو را نه به انگیزه‏ى ترس از آتش دوزخت مى‏پرستم و فرمانبردارى مى‏کنم و نه به انگیزه‏ى چشم طمع دوختن به بهشت زیبا و پرنعمت تو عبادت مى‏کنم؛ نه، بلکه تو را شایسته‏ى پرستش یافتم و در نتیجه به عبادت و پرستش تو برخاستم و در برابرت به نماز و نیایش ایستادم.

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 27@


1) قرآن منطق پیامبران را در این مورد در قالب پرسشى تعجب‏انگیز آورده است که از حق ناپذیران مى‏پرسند: «… أفى الله شک فاطر السموات و الأرض-» ابراهیم / 10.آیا در کار خدا که پدیدآورنده‏ى آسمان‏ها و زمین است تردیدى است؟ و امیر توحیدگرایان پس از توجه دادن خردمندان به نگرش اندیشمندانه به همانندى پدیده‏ها در اصول حیات و هستى… مى‏فرماید: «… فالویل لمن أنکر المقدر، و جحد المدبر… و هل یکون بناء من غیر بان، أو جنایة من غیر جان؛» نهج‏البلاغة / خ 185. پس واى بر آن که نظام بخش دانا و تقدیر کننده‏ى توانا و تدبیرگر فرزانه‏ى آفرینش را انکار کند!! آیا پدید آمدن ساختمانى پرشکوه و شهرى مدرن بدون مهندس و سازنده و یا جنایتى بدون دست جنایتکار ممکن است؟! و نیز در این مورد به قصار 126 از نهج‏البلاغة بنگرید.

2) نحل / آیه‏ى 36؛ فاطر / آیه‏ى 3؛ یونس / آیه‏ى 31.

3) نهج‏البلاغه / خ 1.

4) مائده / آیه‏ى 9؛ اعراف / آیه‏ى 56؛ نساء / آیه‏ى 13؛ سجده / آیه 16.

5) یونس / آیه‏ى 15؛ انسان / آیه‏ى 10.

6) نهج‏البلاغه / ق 237.

7) بحار / ج 67 / ص 186.