جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معیارى براى سنجش پذیرفتگى نماز و نیایش

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در منطق روشنگر قرآن و آموزگاران راستین آن، اثر پالاینده و نقش سازنده و اصلاحى نماز و نیایش، به همان میزان روح و معنویت نماز و رعایت شرایط و پیش نیازهاى آن از سوى نمازگزار است؛ به همین جهت هر نمازى همان اندازه در رشد معنوى و بهبود اخلاقى انسان اثر مطلوب مى‏نهد که نمازگزار در رعایت مقدمات و شرایط درست بودن نماز و داشتن عرفان و اخلاص و روح و مغز براى آن بکوشد.

این حقیقت به گونه‏اى دقیق است که فرد و خانواده و جامعه و مدیریت نمازگزار مى‏تواند با مطالعه‏ى اندیشه و منش و روش و رفتار خود و برنامه‏ریزى و سیاست و نگرش بر آمار آسیب‏هاى گوناگون اجتماعى و کج‏خلقى‏هاى سیاسى و ناهنجاریهاى قضایى و خدشه‏دار شدن امنیت جان و مال و آزادى شهروندان و نقض حقوق و کرامت بشر در میان آنها یا بهبود آن، دریابد که نماز و نیایش آنها داراى روح و جان و مغز و معنویت و در نتیجه اثر تربیتى و اصلاحى است یا تنها آداب و رسوم و قالب و ظاهرى و تحمیلى است و فاقد روح و مغز و معنا؟

آیا شرایطى فراهم آورده‏اند که نماز و نیایش آنها در میدانهاى گوناگون زندگى‏شان اثر تربیتى و اخلاقى و انسانى نهد و در بارگاه خدا پذیرفته گردد یا نه؟

امام صادق در این مورد فرمود:

«من أحب أن یعلم أقبلت صلوته أم لم تقبل فلینظر هل منعت صلوته

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 35@

عن الفحشاء و المنکر؟ فبقدر ما منعته قبلت منه؛» (1).

کسى که دوست دارد بداند آیا نماز و نیایش او پذیرفته است یا نه؟ باید نیک بنگرد که آن نماز او را از زشتى و گناه بازداشته است یا نه؟ به همان اندازه‏اى که نمازش او را از گناه و زشتى باز داشته و به خدا نزدیک کرده است، همان اندازه پذیرفته‏ى بارگاه خداست.


1) مجمع البیان / ج 4 / ص 285؛ بحارالانوار / ج 16 / ص 205؛ ج 82 / ص 198.