جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رهاورد تباه ساختن و وانهادن نماز

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

از دیدگاه پیامبر، نماز را نه تنها باید خوب و با معنویت خواند که براى اهمیت ندادن و تباه ساختن آن کیفرى است بزرگ.

آن حضرت به گروهى از یاران فرمود:

«لا تضیعوا صلاتکم فان من ضیع صلاته حشر مع قارون و هامان و فرعون؛» (1).

هان اى یاران! نمازتان را ضایع نکنید، چرا که ضایع کننده‏ى نماز در روز رستاخیز، با قارون و هامان و فرعون و همسانان آن‏ها برانگیخته خواهد شد.

از دیدگاه پیامبر، منفورترین خانه و شهر، جایى است که در آنجا، انسان‏هاى گسسته‏ى از معنویت و نماز و نیایش زندگى کنند.

از آن حضرت آورده‏اند که در این مورد فرمود:

«ان کل محلة یکون فیها تارک الصلاة تنزل علیها کل یوم سبعین لعنة؛» (2).

هر جایى که در آن، فرد یا گروهى گسسته‏ى از نماز و نیایش با خدا باشد، هر

**زلال جارى نماز و نیایش در آیینه‏ى قرآن و روایات، ص: 110@

روز هفتاد بار لعنت خدا بر آنجا فرود مى‏آید.

و نیز فرمود:

«لیس بین العبد و الشرک الا ترک الصلاة، فاذا ترکها فقد أشرک؛» (3).

میان توحیدگرایى و شرک‏گرایى فاصله‏اى جز وانهادن نماز نیست، و هنگامى که کسى نماز را وانهد شرک ورزیده است.

چرا که نماز همچنانکه بارها گفته شد، رمز ارتباط انسان با خداست، به همین جهت اگر رابطه تیره شد و گسست، و آن گاه با توبه و جبران و اصلاح بازسازى هم نشد، ممکن است انسان از شرک یا سهمگین‏ترین ستم و بیداد سر درآورد.


1) مستدرک الوسایل / ج 1 / ص 172.

2) مستدرک الوسایل / ج 1 / ص 171.

3) نهج الفصاحة / ح 2396.