جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در احوالات پیشوایان دینى و رهبران الهى…

زمان مطالعه: 3 دقیقه

و چنانچه در احوالات رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از عایشه نقل شده که گوید:

«کان رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) یحدثنا و نحدثه، فاذا حضرت الصلاة فکأنه لم یعرفنا و لم نعرفه.» (1).

«رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) چنان بود که با ما گفتگو مى‏کرد و ما با او سخن مى‏گفتیم، ولى چون وقت نماز مى‏شد دیگر چنان بود که نه او ما را مى‏شناخت و نه ما او را مى‏شناختیم.»

و از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده که فرمود:

«کان رسول الله (علیه السلام) لا یؤثر على الصلاة عشاءا و لا غیره و کان اذا دخل وقتها کأنه لا یعرف اهلا و لا حمیما.» (2).

«رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) چنان بود که خوراک شب و هیچ

**سخنى درباره ی نماز، ص: 33@

چیز دیگرى را بر نماز مقدم نمى‏داشت، و چنان بود که چون وقت نماز داخل مى‏شد گویا خانواده و دوستى را نمى‏شناخت.»

در احوالات امیرالمؤمنین آمده است که:

«کان اذا حضر وقت الصلاة تلون و تزلزل، فقیل له: مالک؟ فقال: جاء وقت امانة عرضها الله على السماوات و الارض و الجبال فأبین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان، و أنا فى ضعفى فلا أدرى احسن اداء ما حملت أولا.» (3).

چنان بود که چون وقت نماز مى‏شد دگرگون و متزلزل مى‏شد، و به آن حضرت عرض شد:

شما را چیست؟

امام فرمود:

«وقت امانتى آمد که خدا بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرد و آنها از حمل آن خوددارى کرده و پروا کردند و انسان آن را حمل کرد، و من با ناتوانى خود، نمى‏دانم به خوبى از حمل آن برمى‏آیم یا نه؟»

و در احوالات امام سجاد (علیه السلام) نقل کرده‏اند که:

کان (علیه السلام) اذا حضرت الصلاة اقشعر جلده و اصفر لونه، و ارتعد کالسعفة.» (4).

«آن حضرت (علیه السلام) چنان بود که چون وقت نماز مى‏رسید پوست بدنش مى‏لرزید، و رنگش زرد مى‏شد، و بدنش همچون شاخه یدرخت مى‏لرزید.»

و در مقابل این عنوان، ضایع کردن نماز و استخفاف به آن است. چنانچه در تفسیر آیه یشریفه‏ى: «فخلف من

**سخنى درباره ی نماز، ص: 34@

بعدهم خلف اضاعوا الصلاة» (5) «از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود:

«اضاعوها بتاخیرها عن مواقیتها.» (6).

«با تأخیر از وقت نماز آن را ضایع و تباه کردند.»

و در تفسیر آیه یشریفه‏ى:

«فویل للمصلین، الذین هم عن صلاتهم ساهون» (7).

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود:

«تاخیر الصلاة عن اول وقتها لغیر عذر.» (8).

«یعنى تأخیر نماز از اول وقت بدون عذر.»

و در روایت دیگرى از امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمده که فرمود:

«لیس عمل احب الى الله من الصلاة فلا یشغلنکم عن اوقاتها شى‏ء من امور الدنیا، فان الله عزوجل ذم اقواما فقال: الذین هم عن صلاتهم ساهون» یعنى انهم غافلون استهانوا بأوقاتها.» (9).

«عملى در پیشگاه خدا محبوبتر از نماز نیست، پس مبادا سرگرم کند شما را از اوقات نماز چیزى از کارهاى دنیا که خداى عزوجل مردمانى را مذمت و نکوهش کرده و فرموده: «و آنان که از نماز خود بى‏خبرند» یعنى غافلند و اوقات نماز را سبک شمارند.»

و از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود:

«خصلتان من کانتا فیه و الا فاعزب ثم اعزب ثم اعزب!

**سخنى درباره ی نماز، ص: 35@

قیل: و ما هما؟ قال: الصلاة فى مواقیتها و المحافظة علیها والمواساة.» (10).

دو چیز است که اگر در کسى نبود از او کناره‏گیرى کن، پس کناره‏گیرى کن، پس کناره‏گیرى کن، عرض شد: آن دو چیست؟ فرمود: نماز در وقت‏هاى آن و محافظت و مواظبت بر آن، و دیگرى مواسات و همدردى (با برادران دینى).

و در نامه‏اى که امیرالمؤمنین (علیه السلام) که به محمد بن ابى‏بکر مى‏نویسد آمده است:

«ارتقب وقت الصلاة فصلها لوقتها، و لا تعجل بها قبل الفراغ، و لا تؤخرها عنه لشغل.» (11).

«مراقب وقت نماز باش و آن را در وقت برگزار کن، و پیش از فراغت بدان شتاب مکن، و به خاطر کار دیگرى آن را از وقت خود تأخیر مینداز.»


1) بحارالانوار، ج 84، ص 258.

2) مجموعه یورام، ج 2، ص 78.

3) بحارالانوار، ج 84، ص 247.

4) همان مدرک.

5) سوره یمریم، آیه ی59 یعنى پس از ایشان بازماندگانى آمدند که نماز را ضایع کردند.

6) مجمع البیان، ج 6، ص 519.

7) سوره یماعون، آیه ی4 – یعنى واى بر نمازگزاران، آنها که از نمازشان بى‏خبرند.

8) بحارالانوار ج 83، ص 6.

9) بحارالانوار، ج 10 ص 100.

10) بحارالانوار ج 77، ص 392 و ج 83، ص 12.

11) بحارالانوار، ج 83، ص 14.