جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در بیان سر اجمالى نماز اهل معرفت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چنانچه واضح است، نماز مرکب است به حسب صورت ملکى آن، از اوضاع و هیئات و اذکار و قرائت و ادعیه؛ گرچه به حسب حقیقت و صورت ملکوتیه، داراى وحدت و بساطت است؛ و هرچه به افق کمال نزدیکتر شود وحدتش کاملتر شود، تا منتهى به غایت کمال شود که حصول قیامت کبراى آن است. و پس از این، اشاره‏اى به این مطلب مى‏نماییم، انشاءالله. و وحدت صور ملکیه تابع وحدت صور ملکوتیه غیبیه است، چنانچه در محل خود مقرر است. و حصول وحدت تامه صور ملکیه به فناى آنها در باطن ملکوت است،

**سر الصلوة، ص: 14@

که از آن تعبیر به قیامت صغرى شود.

و از براى هر یک از اوضاع و اذکار به طور تفصیل اسرارى است که ما پس از این، انشاء الله، به قدر میسور و مقتضى بیان بعضى از آن را خواهیم نمود. و در این مقام به سر اجمالى نماز اهل معرفت و اهل الله قناعت مى‏کنیم؛ و آن عبارت از حصول معراج حقیقى و قرب معنوى و وصول به مقام فناى ذاتى است که در اوضاع به سجده‏ى ثانیه، که فناى از فنا است، و در اذکار به «ایاک نعبد» که مخاطبه‏ى حضوریه است، حاصل شود؛ چنانچه برداشتن سر از سجده تا سلام، که علامت ملاقات حضار و مراجعت از سفر است، رجوع به کثرت است ولى با سلامت از حجب کثرات و بقاى به حق؛ و در اذکار «اهدنا الصراط المستقیم» رجوع به خود و حصول صحو بعد المحو است؛ و با اتمام رکعت، که حقیقت صلوات است، سفر تمام مى‏شود.

و بباید دانست که اصل صلوات یک رکعت است، و بقیه‏ى رکعات، از فرایض و نوافل، براى اتمام همان یک رکعت است چنانچه در حدیث شریف وارد است:

روى الشیخ العاملى رحمه الله فى الوسائل، عن عیون الاخبار و العلل، باسناده عن الرضا علیه‏السلام، قال: انما جعل اصل الصلوة رکعتین و زید على بعضها رکعة و على بعضها رکعتان و لم یزد على بعضها شى‏ء، لان اصل الصلوة انما هى رکعة واحدة، لان اصل العدد واحد، فاذا نقصت من واحد فلیست هى صلوة. فعلم الله عزوجل ان العباد لا یؤدون تلک الرکعة الواحدة التى لا صلوة اقل منها بکمالها و تمامها و الاقبال الیها، فقرن الیها رکعة اخرى لیتم بالثانیة ما نقص من الأولى؛ ففرض الله، عزوجل، اصل الصلوة رکعتین. ثم علم رسول الله، صلى الله علیه و آله، ان العباد لا یؤدون هاتین الرکعتین بتمام ما امروا به و کماله، فضم الى الظهر و العصر و العشاء الأخرة رکعتین رکعتین لیکون فیها تمام الرکعتین الاولتین… الحدیث.(1).

**سر الصلوة، ص: 15@


1) «شیخ حر عاملى رحمهالله در کتاب وسائل به نقل از کتاب عیون اخبار الرضا، و کتاب علل الشرائع به اسناد خود از امام رضا علیه‏السلام روایت کرده که فرمود: همانا اصل نماز دو رکعت مقرر گردید؛ و بر بعضى یک رکعت و بر بعضى دیگر دو رکعت افزوده شد و بر بعض دیگر هیچ افزوده نشد؛ بدان جهت که اصل نماز فقط یک رکعت است، زیرا اصل عدد یک است (با تحقق یک فرد از هر چیز، طبیعت آن متحقق مى‏شود) پس اگر نمازى از یک رکعت کم‏تر بشود نماز نیست. پس (چون) خداى عزوجل مى‏دانست که بندگان همین یک رکعت را، که کم‏تر از آن نمازى نیست، به نحو کامل و تام به جاى نیاورده و بدان رو نمى‏آورند، یک رکعت دیگر به آن منضم کرد تا نقصان رکعت اول با به جا آوردن رکعت دوم (جبران و) تمام شود؛ از این رو خداوند عزوجل اصل نماز را دو رکعت واجب کرد. آنگاه رسول اکرم صلی الله علیه و آله دانست که بندگان خدا همین دو رکعت را به طور کامل و توأم با همه‏ى آنچه بدان امر شده‏اند به جاى نمى‏آورند، پس به هر یک از نماز ظهر و عصر و عشاء دو رکعت افزود تا با به جا آوردن دو رکعت آخر، دو رکعت اول بتمامه انجام شده باشند.» حدیث ادامه دارد. عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 107، باب 34، حدیث 1. وسائل الشیعة، ج 3، ص 38، «کتاب الصلوة»، «ابواب اعداد الفرائض و نوافلها»، باب 13، حدیث 22.