جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تأثیر عمیق نماز در انسان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

این است نماز اسلام که باید آن را سرود توحید و یکتاپرستى، سرود حفظ شخصیت انسان، سرود پاکى و فضیلت، سرود صلح و صفا با همه‏ى بندگان نیکوکار خدا نامید. سرودى که همه‏ى مسلمانان باید روزى پنج بار بخوانند تا یاد خدا و ملکات عالى انسانى همواره در آنان زنده بماند و از راه راست خدا، از آلودگى به شرک، از خودباختگى در برابر زیبایى‏ها، یا مرعوب شدن در برابر قدرت‏هاى خودکامه، از ناسازگارى با بندگان نیکوکار

**سرود یکتاپرستى، ص: 127@

خدا و از مفاسد دیگر روحى مصون بمانند. درست مثل سرودى که سربازان صبح و شام مى‏خوانند تا روح سلحشورى در آنان زنده بماند؛ یا پیشاهنگان مى‏خوانند تا روح نیکوکارى در آنان تقویت شود.

قرآن کریم درباره‏ى تأثیر عمیق نماز در انسان مى‏گوید:

«اتل ما اوحى الیک من الکتاب، و اقم الصلوة، ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر، والله یعلم ما تصنعون.»(1).

«آنچه از کتاب بر تو وحى شده برخوان و نماز را بپا کن که نماز جلوى کارهاى زشت و پلید را مى‏گیرد و از همه مهم‏تر یاد خداست. و خدا مى‏داند شما چه مى‏کنید.»

نماز به آدمى نشاط معنوى خاصى مى‏دهد و از پژمردگى و افسردگى روح جلوگیرى مى‏کند.

نماز یک نوع تمرین وظیفه‏شناسى است. کسى که به نمازهاى روزانه پاى‏بند باشد لااقل در برابر بى‏بند و بارى و سهل‏انگارى نسبت به وظایف دیگر مصون مى‏ماند و نماز به پیشرفت او در زندگى کمک مى‏کند:

«و استعینوا بالصبر و الصلوة و انها لکبیرة الا على الخاشعین. الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم و انهم الیه راجعون.»(2).

«در راه زندگى از شکیبایى و نماز کمک گیرید؛ هر چند نماز خود، کار سنگینى است؛ مگر بر فروتن‏ها، که عقیده دارند سرانجام پیش خداى خویش مى‏روند و به سوى او بازمى‏گردند.»

**سرود یکتاپرستى، ص: 128@

نماز براى عده‏اى از مردم تکلیفى سنگین است، ولى براى آنها که به هستى جاوید انسان معتقدند و ایمان دارند که باید همواره خود را پاک نگاه داشت و در راه تکامل کوشید تا به کمال جاوید الهى پیوست، راز و نیازى لذت‏بخش و نشاط آور با خداى بزرگ و مهربان است.

اسلام از همان روزهاى اول، مسلمانان را به نماز دعوت کرد. در روزهاى نخستین که جز پیغمبر و همسرش خدیجه و پسر عمویش على هنوز کسى به اسلام نگرویده بود، پیغمبر و على روزها را با هم به دره‏هاى اطراف مکه مى‏رفتند و آنجا نماز مى‏گزاردند.(3).

مخالفین اسلام نمازگزاران را مسخره و گاهى اذیت مى‏کردند. مسلمان‏ها براى آنکه با آرامش خاطر نماز بگزارند به دره‏هاى اطراف مکه مى‏رفتند و با هم نماز مى‏خواندند، ولى مخالفین همان جا هم مزاحم آنها مى‏شدند و گاه‏گاه کار به زد و خورد مى‏کشید.(4) اما فشار و آزار مخالفین، یا تمسخر آنها، نه تنها مسلمانان را از انجام فریضه‏ى نماز بازنمى‏داشت، بلکه بر پافشارى آنان در انجام این نیایش لذت‏بخش مى‏افزود.

پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به آنها گفته بود نماز شعار یکتاپرستى است و مسلمانان به هیچ وجه نباید از آن غفلت کنند.

«بنى‏ثقیف» یکى از قبایل بزرگ بودند و در شهر «طایف» و اطراف آن زندگى مى‏کردند. آنان در سال هشتم هجرت (تقریبا سه سال پیش از رحلت پیغمبر) هیأتى را به نمایندگى به مدینه فرستادند تا با پیغمبر درباره‏ى اسلام آنان مذاکره و شرایط خاصى در این زمینه پیشنهاد کنند. این هیأت

**سرود یکتاپرستى، ص: 129@

ضمن مذاکره‏ى خود به پیغمبر پیشنهاد کردند که بنى‏ثقیف مسلمان بشوند، ولى از خواندن نماز معاف باشند. پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ضمن پاسخ به آنها فرمود:

«… و اما الصلاة؛ لا خیر فى دین لا صلاة فیه»(5).

«… اما در مورد نماز؛ مسلمان شدنى که با نماز خواندن همراه نباشد ارزشى ندارد.»

اگر مسلمان در شرایطى قرار گرفته که نمى‏تواند به صورت معمولى نماز بخواند، به هر صورتى که بتواند باید نماز بگزارد: نشسته، خوابیده، سوار اسب، در ماشین یا قطار یا هواپیما، پشت تانک و زره‏پوش و…


1) سوره‏ى عنکبوت، آیه‏ى 45.

2) سوره‏ى بقره، آیات 46، 45.

3) سیره‏ى ابن‏هشام، جلد اول، صفحه‏ى 263.

4) سیره‏ى ابن‏هشام، جلد اول، صفحه‏ى 282.

5) سیره‏ى ابن‏هشام، جلد چهارم صفحه‏ى 185.