جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نماز و اعتدال

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

آیین پاک، در دو چهره خویش، درس «میانه روى» را به «نمازگزار» مى آموزد:

الف. میانه روى در مدت زمان نماز

امام على علیه السلام در نامه خویش به مالک اشتر نخعى مى فرماید:

و اذا قمت فى صلاتک للناس، فلا تکونن منفراً و لا مضیّعاً

اى مالک! هنگامى که امام جماعت مردم مى شوى، باید دقت نمایى که نماز تو نه مردم را فرارى دهد و نه این که حق نماز را ضایع گرداند.(1).

امام صادق علیه السلام نیز به یکى از یاران خویش، به نام ابوبصیر فرمود:

فاذا قام احدکم فلیعتدل

هر گاه یک نفر از شما، به نماز ایستاد، اعتدال و میانه روى را مراعات کند.(2).

ب. میانه روى در چگونگى خواندن اذکار

خداوند بزرگ، در سوره اسراء، آیه 110 مى فرماید:

و لا تجهر بصلاتک و لا تخافت بها و ابتغ بین ذلک سبیلاً

و نمازت را زیاد بلند و آهسته نخوان و در میان این دو، راهى [معتدل] انتخاب کن.

و در تفاسیر ذیل این آیه آمده است:

این باید الگویى باشد براى همه اعمال ما و تمام برنامه هاى اجتماعى و سیاسى و اقتصادى، باید همه این ها دور از افراطکارى ها و تندروى ها، و تفریطکارى و مسامحه و سهل انگارى باشد و اصل اساسى «وابتغ ذلک سبیلاً» که در آیه ی فوق آمده، همه جا رعایت گردد.(3).

و بجاست ما در هر یک از نمازهاى پنجگانه درس میانه روى را از نو مشق کنیم، که درس مهم در زندگى ماست و به این حدیث پیامبر، گوش فرا دهیم: «خیرالامور اوسطها».

که آن را عطار نیشابورى، در مصیبت نامه(4)، این گونه مى سراید:

نه به نزدیک آى و نه مى باش دور

در وسط رو، تا بود خیرالامور


1) صفحه 351، خورشید بى غروب نهج البلاغه.

2) ص 37، الگوى پرستش.

3) ص 324، ج 12، تفسیر نمونه.

4) ص 210، مصیبت نامه.