نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع وجود دارد و به دو صورت مىتوان آن را انجام داد:
1- پس از نیت و تکبیرةالاحرام حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و پس از رکوع دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود به همین ترتیب تا به رکوع پنجم رسد و پس از این رکعت، رکعت دوم را
**سیرى در اسرار نماز، ص: 73@
نیز به همین صورت انجام دهد و پس از دو سجده رکعت دوم تشهد بخواند و سلام دهد.
2- نحوهى دوم آن است که پس از نیت و تکبیرةالاحرام حمد را بخواند و سوره را به پنج قسمت تقسیم نماید و پس از حمد قسمت اول سوره را بخواند و به رکوع رود و پس از سر برداشتن از رکوع بدون آنکه حمد را بخواند قسمت دوم آیه سوره را بخواند و به رکوع رود و پس از آن قسمت سوم سوره، پس قسمت چهارم، سپس قسمت پنجم و به رکوع رود و پس از بلند شدن از رکوع به سجده رود و پس از انجام دو سجده، رکعت دوم را به همان ترتیب رکعت اول انجام دهد و پس از انجام رکوع و سجود تشهد بخواند و سلام دهد…
در ترتیبى که مى خواهد سوره را پنج قسمت کند احتیاط لازم آنست که بسم الله الرحمن الرحیم یا کمتر از یک آیه را به عنوان یک قسمت قرار ندهد مگر اینکه آن قسمت از آیه، جمله مستقلى باشد که مفید معنا و مفهومى باشد.
فقهاى اعلام فرمودهاند: اگر در نماز واحد در رکعت اول به ترتیب نخستین، و در رکعت دوم به ترتیب دوم انجام وظیفه نماید مانعى ندارد، همچنین در موقع ردیف دوم مىتواند در رکعت اول یک سوره و در رکعت دوم سوره دیگرى را انتخاب نماید و ضرورت ندارد که تنها یک سوره را تقسیم نماید.
در نماز آیات مستحب است به جاى اذان و اقامه سه بار به امید ثواب «الصلاة» را بگوید و باز مستحب است پیش از رکوع دوم،
**سیرى در اسرار نماز، ص: 74@
چهارم، ششم، هشتم، دهم قنوت انجام دهد و اگر یک قنوت پیش از رکوع پنجم و قنوت دیگر پیش از رکوع دهم نیز انجام دهد مانعى ندارد ولى بهتر است به قصد رجاء و امید ثواب باشد نه به نیت ورود و تشریع.
هر یک از رکوعهاى نماز آیات رکنى است که اگر از روى عمد یا سهو زیاد یا کم شود نماز باطل است.
نماز آیات را مىتوان به جماعت برگزار نمود و کیفیت آن همانند نمازهاى یومیه است که به صورت دسته جمعى برگزار مىشود.
اگر فردى در ایام حیات و زندگى موفق به انجام نماز آیات نگردد، لازم است وصیت کند تا پس از فوت او به جا آورند هر چند انجام دادن دیگران همانند خود شخص نخواهد بود.