جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نماز عید فطر (4)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با پایان گرفتن ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و سازندگى، ماه حیات و زندگى معنوى، ماه آگاهى و بیدارى، میلیونها تن از مردم مسلمان جهان، با صفا و خلوص کامل، و لبریز از معنویت و سرشار از صفا، به استقبال مراسم با شکوه عید فطر مى‏شتابند نخستین روز ماه شوال را به عنوان برجسته‏ترین عید اسلامى، جشن مى‏گیرند و به انجام مراسم و آدابى مى‏پردازند که همگى مالامال از معنویت و

**سیرى در اسرار نماز، ص: 77@

دنیایى از فضیلت و طهارت و پاکى مى‏باشند.

عید فطر بى‏تردید از پرشکوه‏ترین اعیاد اسلامى است که همبستگى و تجلى وحدت و معنویت را نشان مى‏دهد. در این عید و مراسم آن است که مى‏توان شکوه و معنویت و اتحاد و یگانگى و برادرى و مساوات را جست و جو کرد این عید نمایش راستین و واقعى از اتحاد صفوف مسلمانان و نشانى از توجه و علاقه‏ى خاص قلبى مسلمانان به زندگى مستمندان و نیازهاى نیازمندان جامعه است در مراسم این عید توجه به آفریننده و آفریدگار و نگرش به آفریده و مخلوق، هر دو مورد توجه و عنایت مى‏باشد.

تمام ملل جهان، روزهاى ویژه‏اى را در تقویم زندگى خود دارند که به آنها با دیده‏ى احترام و تقدیس خاصى مى‏نگرند، روزهائى که معمولا یادآور خاطره‏اى از خاطرات خوش زندگى، یا تذکر دهنده‏ى حادثه مهمى از حوادث نظامى، سیاسى یا دیگر وقایع ملى، مذهبى آن ملت مى‏باشد. بررسى ریشه‏هاى این گونه مراسم نشان مى‏دهد که اغلب آنها بر اساس مادیت و بر پایه‏ى تشریفات خشک و بى‏جان پایه گزارى شده است و از معنویت و فضیلت در آنها کمترین نشانى وجود ندارد ولى در آئین جهانى و جاودانى اسلام روزهائى وجود دارد که از ارزش و اعتبار خاصى برخوردار مى‏باشند و پیروان اسلام با احترام ویژه و با تجلیل و تقدیس خاصى به آن روزها مى‏نگرند. این‏ها روزهاى الهى یا ایام‏الله مى‏باشد که تفاوت اساسى و امتیاز فاحشى با معتقدات دیگر ملل جهان، دارند این تفاوتها براساس ویژگیهاى زیر مشخص مى‏شود:

**سیرى در اسرار نماز، ص: 78@

1- اغلب مراسم و روزهاى ملل داراى ریشه‏هاى خاص نژادى ملى و محلى است و بازگشت به یک نوع مادیت مى‏نماید و کمتر از زمینه‏هاى معنوى در آنها سراغ مى‏توان گرفت، این خصلت چنان است که ترک یا رعایت این اعیاد، کوچکترین سود یا زیانى را عاید ملتى که معتقد به آن است نمى‏کند ولى روزهاى برگزیده‏ى اسلام، محض خدا و به یاد خدا و تجلیل و تقدیس از «الله» خالق جهان است و لذا تعظیم از برنامه‏هاى این روزها تعظیم از خدا و تکریم از معنویت و تکریم از فضیلت الهى مى‏باشد.

2- معتقدات مورد احترام ملل دیگر جهان، اغلب ساخته‏ى ذهن بشر بوده است و با گذشت زمان و حرکت قرون و ادوار، عادت ملى یا سنت قومى و فرهنگى آن ملل شده است و کمتر از ریشه‏هاى الهى و آسمانى بهره دارد و لذا اجراى آنها هم تنها نفع مادى یا موسمى دارد و جهان دیگر ابدا در آن ملحوظ نشده است. در حالى که به عکس، در مراسم و روزهاى مورد احترام اسلام، علاوه بر مصالح فردى و اجتماعى، خدا و توجه به جهان دیگر و وصول به پاداش اخروى و عنایت به اصول انسانى، کاملا ملحوظ شده است. روزهاى مقدس اسلام نه تنها رنگ خصوصى و وابستگى شخصى یا مادى ندارد. بلکه عموما براساس یاد خدا و توجه به پروردگار جهان و ارشاد و تربیت و توجیه مردم به سوى «الله» پایه گذارى شده و تجدید عهد و میثاقى است میان خالق انسان و انسان و نیز وسیله‏اى براى ترویج محبت و بخشش و بذل توجه و عنایت به توده‏هاى مستمند و رنجدیده

**سیرى در اسرار نماز، ص: 79@

اجتماع است. و شاهد گفتار ما نیز مراسم و برنامه‏هاى نخستین روز مهم، روز اول شوال از ماههاى اسلامى است که پس از پایان عبادت به عنوان تقدیم سپاس و تجدید عهد و پیمان به نام عید فطر شکرگزارى سلامت و صحت بدن و شکرگزارى موفقیت روزه‏دارى یک ماه پرشکوه الهى که به عنوان ضیافت خدا، مدعو خدا بود و شکر خدا که با سرفرازى و توفیق این مراسم دعوت را به پایان برده است و در آرزوى ضیافت دیگر، خاطره بزرگ عبادت رمضان دیگر برگزار مى‏شود.