جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یونس و نماز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

[یونس بن متى از پیغمبران بنى‏اسرائیل بود که پس از سلیمان بر اهل نینوا (موصل) مبعوث گشت و امت وى حسب قرآن صد هزار یا بیشتر بودند.

از امام صادق علیه‏السلام روایت است که خداوند عذاب خود را پس از تقدیر از هیچ قومى برنگردانید جز قوم یونس؛ چه اینکه حضرت یونس پیوسته آنها را به دین خدا دعوت مى‏نمود و آنها نمى‏پذیرفتند، تصمیم گرفت بر آنها نفرین کند. دو نفر در میان آنها بودند یکى عالم به نام روبیل و دیگرى عابد به نام ملیخا، عابد همواره به یونس مى‏گفت: نفرین کن ولى عالم وى را از این امر باز مى‏داشت و مى‏گفت: خدا دوست ندارد بندگانش هلاک شوند. اما یونس سخن عابد را پذیرفت و نفرین نمود. وحى آمد که فلان روز، روز نزول عذاب است. چون وقت عذاب نزدیک شد یونس و عابد از میان قوم فرار کردند ولى عالم بماند. و چون روز موعود رسید و آثار عذاب نمایان گشت عالم خطاب به مردم نمود و گفت: همگى به خدا پناه برید باشد که بر شما رحم آرد و عذاب را از شما برگرداند. آنها گفتند: چه کنیم؟ وى گفت: همه دسته جمعى سر به بیانان نهید و کودکان را از مادران و نیز بچه حیوانات را از مادرانشان جدا سازید و به گریه و دعا بپردازید. آنها چنین کردند و همگى گریه و ناله و ضجه سر دادند، خداوند بر آنها ترحم نمود و عذاب را از آنها دفع ساخت.]

آن عبد شایسته‏ى حق سال‏ها مردم نینوا را به عبادت حق و دست شستن از شرک و کفر و گناه دعوت کرد، ولى مردم در برابر تعالیم الهى او تکبر ورزیدند و با وى به مخالفت برخاستند تا جایى که آن حضرت را از هدایت خود ناامید ساختند، و آن جناب از حضرت رب جهت نابودى قوم نینوا نفرین نمود و سپس آنان را رها کرده به جایى رفت که مردم به او دسترسى نداشته باشند.

چون به منطقه بازگشت زندگى مردم را عادى یافت، معلوم شد جامعه‏ى نینوا به پیشگاه حق برگشته و عذاب را با قدرت و قوت توبه از خود دور کرده‏اند.

پس، با خشم و غضب منطقه را ترک کرد و از میان امواج دریا در شکم

**سیماى نماز، ص: 51@

ماهى جاى گرفت. خداوند، علت نجاتش را از آن زندان مهلک چنین بیان مى‏فرماید:

«فلولا أنه کان من المسبحین – للبث فى بطنه إلى یوم یبعثون»(1).

[و در شکم ماهى به تسبیح خدا مشغول شد که] اگر او از تسبیح کنندگان نبود – بى‏تردید تا روزى که مردم برانگیخته مى‏شوند در شکم ماهى مى‏ماند.

در «مجمع البیان» از قول مفسر بزرگ قتاده آمده است که منظور از تسبیح و ستایش یونس نماز بود(2).

**سیماى نماز، ص: 52@


1) صافات (37): 144 -143.

2) مجمع البیان: 8 / 459.