جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیات

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نیکى این نیست که روى خود را به سوى مشرق و مغرب کنید بلکه نیکى [واقعى و کامل، که شایسته است در همه‏ى امور شما ملاک و میزان قرار گیرد، منش و رفتار و حرکات] کسانى است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانى و پیامبران ایمان آورده‏اند، و مال و ثروتشان را با آن که دوست دارند به خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه‏ماندگان و سائلان و [در راه آزادى] بردگان مى‏دهند، و نماز را [با همه‏ى شرایطش] بر پاى مى‏دارند، و زکات مى‏پردازند، و چون پیمان بندند وفاداران به پیمان خویشند، و در تنگدستى و تهیدستى و رنج و بیمارى و هنگام جنگ شکیبایند؛ اینانند که [در دین‏دارى و پیروى از حق] راست گفتند، و اینانند که پرهیزکارند.(1).

مسلما کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، و نماز را به پا داشتند، و زکات پرداختند، براى آنان نزد پروردگارشان پاداشى [شایسته و مناسب] است، و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى‏شوند.(2).

ولى از میان آنان، ثابت قدمان در دانش، مؤمنان [به موسى

**سیماى نماز، ص: 70@

و تورات] برپا دارندگان نماز، پرداخت کنندگان زکات، مؤمنان به خدا و روز قیامت، به آنچه بر تو و [بر پیامبران] پیش از تو نازل شده ایمان واقعى مى‏آورند آنان هستند که یقینا پاداش بزرگى به ایشان عطا خواهیم کرد(3).

سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانى [مانند على بن ابى‏طالب‏اند] که همواره نماز را برپا مى‏دارند و در حالى که در رکوعند [به تهیدستان] زکات مى‏دهند.(4).

و آنان که به کتاب [آسمانى] چنگ مى‏زنند [و عملا به آیاتش پاى بندند] و نماز را برپا داشته‏اند [داراى پاداشند] یقینا ما پاداش اصلاح گران را ضایع نمى‏کنیم(5).

خوانندگان عزیز! این آیات نمونه‏اى از آیاتى است که در آن، حضرت حق نماز را به عنوان علامت ایمان و نشانه‏ى مؤمن در آن ذکر فرموده است. اگر متن آیات دیگر را بخواهید، با ذکر سوره و شماره‏ى آیه، به قرار زیر است:

انعام: 92، توبه: 71، رعد: 22، ابراهیم: 31، حج: 41 – 35، نور: 37، مؤمنون: 2، نمل: 3، لقمان: 4، فاطر: 18 و 19،: شورى: 38، بینه: 5، معارج: 23.

**سیماى نماز، ص: 71@

با توجه به اوصافى که در آیات ذکر شده به عنوان نشانه‏هاى مؤمن آمده و از جمله‏ى آن علائم و اوصاف نماز است، باید گفت: هر مرد یا زن مکلفى که از حوزه‏ى با عظمت نماز بیرون باشد، طبق آیات قرآن از مدار ایمان و عرصه‏گاه دین خارج و در نتیجه از مراتب عالى تربیت و انسانیت و از انوار حقیقت و واقعیت به دور است.


1) «لیس البر أن تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب ولکن البر من آمن بالله و الیوم الآخر و الملائکة و الکتاب و النبیین و آتى المال على حبه ذوى القربى و الیتامى و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فى الرقاب و أقام الصلوة و آتى الزکوة و الموفون بعهدهم إذا عاهدوا و الصابرین فى البأساء و الضراء و حین البأس أولئک الذین صدقوا و أولئک هم المتقون» بقره (2): 177.

2) «إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات و أقاموا الصلاة و آتوا الزکوة لهم أجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» بقره (2): 277.

3) «لکن الراسخون فى العلم منهم و المؤمنون یؤمنون بما أنزل إلیک و ما أنزل من قبلک و المقیمین الصلوة و المؤتون الزکوة و المؤمنون بالله و الیوم الآخر أولئک سنؤتیهم أجرا عظیما» نساء (4): 162.

4) «إنما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون» مائده: 55. به اتفاق تمام مفسران با انصاف و اهل حق و حقیقت، آیه‏ى بالا در شأن والاى حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام – که بهترین به پادارنده‏ى نماز و اداکننده‏ى زکات پس از رسول خدا صلى الله علیه و آله بود – نازل شده است.

5) «و الذین یمسکون بالکتاب و أقاموا الصلوة إنا لا نضیع أجر المصلحین» اعراف (7):170.