جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا در زمان پیامبر نیز مردم به مهر سجده مى‏کردند؟

زمان مطالعه: 1 دقیقه

در این رابطه توجه به چند نکته بایسته است:

یکم – بنا بر روایات شیعه و سنى، پیامبر (ص) بر خاک و ماسه کف مسجد النبى سجده مى‏کرد و در تابستان که بر اثر هواى عربستان، خاک و ماسه بسیار گرم و سوزان مى‏شد بر حصیر سجده مى‏نمود.

دوم – عبادات توقیفى است و در اجزا و شرایط آن، باید بر اساس قول و فعل شارع عمل کرد؛ چنان که خود پیامبر (ص) نیز مى‏فرماید: «صلوا کما رأیتمونى اصلى»؛ «آن سان که مى‏بینید من نماز مى‏خوانم، شما نیز نماز بخوانید». بنابراین از نظر فقهى بر غیر آنچه که پیامبر (ص) بر آن سجده کرده است، سجده جایز نیست.

سوم – اساس سجده بریدن از دنیا و متعلقات آن و خضوع و خشوع کامل در پیشگاه خداوند است و در روایت است که انسان به خوردنى‏ها و پوشیدنى‏هاى خود تعلق بسیار دارد. پس بر این گونه‏

**یکصد و ده پرسش و پاسخ درباره‏ى نماز، ص: 153@

امور سجده روا نیست و پیشانى بر خاک ساییدن، بیشترین کرنش و تواضع و دورى جستن از امیال و تعلقات را در پى دارد.

چهارم – مهر نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلکه ملاک همان سجده بر خاک است و مهر وسیله‏اى است که سجده بر خاک را در هر جا و هر مکان سهل و آسان مى‏سازد.

پنجم – عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نیز سجده بر خاک را مورد تأکید قرار داده‏اند؛ هم چنان که محمد غزالى در کتاب احیاء العلوم بر این مسأله انگشت نهاده است. بنابراین مخالفت برخى از اهل سنت با این مسأله، از روى ناآگاهى و تعصبات جاهلانه است و از نظر منابع فقهى و عالمان برجسته آنان نیز سجده بر خاک افضل است و اگر اشکالى هست، در این است که چرا برخلاف سنت پیامبر (ص)، اهل سنت بر هر چیزى حتى فرش و موکت و… سجده مى‏کنند.